
Naczepy kurtynowe to obok popularnych platform najczęściej zamawiany typ naczep w Polsce. W ubiegłym roku przybyło niemal 18 tys. sztuk, co stanowi ponad połowę całego rynku naczep. Są zdecydowanie bardziej popularne niż np. furgony czy wywrotki. Największy udział w rynku mają marki: Krone, a także Schmitz Cargobull (każda po ponad 4 tys. egz.). Znaczący, choć nieco mniejszy od wymienionych – Wielton i Kögel.
Naczepy stanowią znaczącą część rynku pojazdów użytkowych. Dominują kurtynowe. Te produkowane przez renomowanych dostawców są do siebie podobne, co nie oznacza, że nie różnią się istotnymi detalami. Rynkową rywalizację napędza postęp technologiczny, a naczepy cenione są zwłaszcza za rozwiązania zwiększające funkcjonalność, jak również obniżające koszty eksploatacji.
Kögel – lekkie a solidne
Daniel Kozikowski, dyrektor pionu sprzedaży naczep Kögel w Grupie DBK (Grupa DBK jest wyłącznym importerem naczep i przyczep tej niemieckiej marki), zachęca, aby, z uwagi na aktualne trendy w branży transportowej w Europie, gdzie szczególny nacisk kładziony jest na ekologię i redukcję emisji CO2, zwrócić uwagę na naczepy z gamy Light. To innowacyjne pojazdy, które charakteryzują się relatywnie niewielką masą własną, ale jednocześnie zachowują wysoką wytrzymałość. Wśród nich są nie tylko naczepy standardowe czy Mega, ale także specjalistyczne naczepy do przewozu stali w kręgach, znane jako Coil Mulde. – Wybierając odpowiednią naczepę, nie można kierować się jedynie jej ceną. Kluczowa jest jakość pojazdu oraz potencjalna wartość odsprzedaży. W tym kontekście marka Kögel wyróżnia się na tle konkurencji, będąc chętnie wybieraną, zarówno jako nowy pojazd, jak i na rynku wtórnym. To zasługa m.in. technologii zabezpieczenia ramy w procesie KTL NANO CERAMIC, która gwarantuje najwyższą jakość i długoletnią eksploatację – mówi Daniel Kozikowski.
Dostawca przypomina, że jako jedna z najlżejszych naczep w Europie Kögel Light pozwala obniżyć koszty eksploatacji, ograniczając zużycie paliwa. Solidna i lekka konstrukcja pozwala przewieźć jednorazowo nawet o 800 kg więcej ładunku. Dzięki różnym wersjom wyposażenia te lekkie naczepy są bardzo uniwersalne. Całość bazuje na ramie o zoptymalizowanej strukturze, z otworami do lekkiej zabudowy. Stabilność i sztywność uzyskano dzięki wysokowytrzymałej stali drobnoziarnistej. Nośność powierzchni ładunkowej przystosowano do nacisków wózków widłowych o masie niemal 5,5 t.
Wielton – jest z czego wybierać
W gamie Wieltonu jest nowa naczepa Curtain Swap Master. Nadwozie wymienne (BDF) wraz z dedykowanym podwoziem stanowi kompletne, certyfikowane rozwiązanie do transportu drogowo-kolejowego. Zabudowa wykorzystywana jest głównie w branży spedycyjnej, meblarskiej i motoryzacyjnej. Curtain Swap Master ma wykończenie kurtynowe o ładowności do 19 palet przy ok. 7,8 m długości i 56 m.sześc. objętości. W zależności od potrzeb użytkownika, dostępne są również warianty mieszczące 18 lub 20 palet. Masa własna zabudowy to 2,8 t, dopuszczalna masa całkowita wynosi 16 t. Zabudowę wyposażono w specjalne nogi podporowe, jest łatwa w obsłudze i szybka w przeładunku, co ma szczególne znaczenie w transporcie kombinowanym.
Curtain Master Mega sprawdzi się natomiast w transporcie towarów wielkogabarytowych, np. z przemysłu motoryzacyjnego i ładunków wymagających w szczególności dużej pojemności załadunkowej (np. napoje, opony, sprzęt AGD). Obniżenie poziomu ramy i zawieszenia pozwoliło na zastosowanie wyższego stelaża, dzięki czemu naczepa może przewieźć towar o wysokości do 3 m, a całkowita kubatura pojazdu wynosi ok. 100 m.sześc. Jednocześnie zachowano relatywnie niską masę własną naczepy – od 6,3 t. Curtain Master Mega ma siodło o wysokości 950 mm–1045 mm. Konstrukcja plandeki uszczelnia przestrzeń ładunkową, zabezpieczając towar przed zawilgoceniem. Bezpieczeństwo ładunku zapewniają dodatkowo profil przypodłogowy i listwa zabezpieczająca.
Piotr Agata, Senior Product Manager, Wielton, zapowiada, że od 2024 r. nowe naczepy marek Grupy Wielton dostarczane na rynki unijne będą wyposażane w rozwiązania telematyczne i systemy kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) od Aberg Connect (spółka odpowiedzialna za digitalizację produktów Grupy Wielton). Oprócz lokalizacji GPS, dostarczą informacje o aktualnym stanie wielu parametrów technicznych naczepy, tj.: ciśnienie w ogumieniu, obciążenie osi, przebieg czy aktualna prędkość. Portal Aberg Connect to narzędzie ułatwiające szybkie i efektywne monitorowanie floty, sprawdzanie bieżących informacji o pojazdach oraz szybkie reagowanie w przypadku jakichkolwiek usterek.
Nie tylko Profi Liner
Konstruktorzy Krone niedawno przeprojektowali naczepę Profi Liner, zwracając szczególną uwagę na ścianę przednią, nadbudowę, podłogę, zabezpieczenie ładunku oraz tył. Profi Liner piątej generacji ma spawaną konstrukcję ramy z belkami wzdłużnymi na całej długości podłogi. Taka konstrukcja umożliwia zastosowanie mniejszych płyt podłogowych, co z kolei ułatwia naprawy. Nowa Krone Profi Liner jest zgodna z normą EN 283 dla obciążeń osi wózków widłowych do 8 t (standardowo 7 t). Płyty bazowe są mocowane trwale elastycznym klejem, odpowiadającym za zapewnienie odpowiedniej szczelności. W przedniej części zastosowano dodatkowo ściankę (zapobieganie uszkodzeniom przy załadunku). Jest przykręcona bezpośrednio do ramy.
Ciekawym novum jest współpraca pomiędzy ELVIS (Europäische Ladungs-Verbund Internationaler Spediteure), Wiese i KRONE. Stworzyły wspólnie nową generację naczep. Dwupokładowy pojazd oferuje 62 miejsca paletowe, na dwóch poziomach. Naczepa Vario Liner, dzięki zabudowie z certyfikatem Code XL, jest również dopuszczona do transportu ADR. – Vario Liner to odpowiedź na codzienne wyzwania w transporcie HUB i zwykłym. Nie tylko mieści więcej ładunku niż jego poprzednik, ale można go jeszcze szybciej załadować i rozładować. Jest zatem bardziej ekonomiczny i zmniejsza emisję CO2 związaną z transportem – mówił Nikolja Grabowski, dyrektor generalny w ELVIS.
Nowo opracowana naczepa może być ładowana zarówno z boku, jak i tylnymi drzwiami. To skraca czas potrzebny do załadunku i rozładunku do minimum, a w połączeniu z systemem dwupokładowym ma gwarantować również relatywnie niski wskaźnik uszkodzeń. Drugi poziom, który można dowolnie regulować (segment po segmencie), zwiększa liczbę miejsc paletowych, a także zapobiega nieprawidłowemu układaniu towarów w stosy i uszkodzeniom z powodu nadmiernego nacisku. Wzmocniono zarówno ramę, jak i kłonice. Solidne prowadnice zapobiegają przechylaniu się półek pośrednich. – Dzięki temu uzyskujemy znaczny wzrost komfortu i, dzięki ulepszonym właściwościom jezdnym, zwiększone bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Udało nam się również osiągnąć dużą wydajność w sytuacjach związanych z załadunkiem – konkluduje Björn Budde, kierownik sprzedaży na Niemcy, Fahrzeugwerk Bernard Krone.
EcoFLEX od Schmitza
Naczepa kurtynowa Schmitz Cargobull S.CS EcoFLEX to laureatka pierwszej nagrody w tegorocznej edycji prestiżowego konkursu Trailer Innovation w kategorii Środowisko. Jest częścią „rodziny” aerodynamicznych naczep kurtynowych EcoGeneration. Dzięki tym pojazdom użytkownicy są w stanie osiągać oszczędność paliwa na poziomie ok. 5 proc. – Wprowadziliśmy na rynek pojazd, który w znacznym stopniu przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 w transporcie drogowym. Nagroda „Trailer Innovation 2023” jest wyrazem uznania dla naszej ciągłej pracy na rzecz innowacji – powiedział Andreas Schmitz, dyrektor generalny Schmitz Cargobull AG.
Naczepę z serii EcoGeneration charakteryzuje nowatorski kształt, będący rezultatem opuszczanej sekcji tylnej. Również w najpopularniejszej wersji EcoFLEX tylną część naczepy można podnieść, jeśli wymaga ona załadunku aż do dachu. Przy maksymalnym wysunięciu ma zatem identyczną całkowitą wysokość z przodu, jak i z tyłu (4 m). Jeśli nie, sufit pozostaje obniżony w tylnej części pojazdu. To poprawia właściwości aerodynamiczne w trakcie jazdy. Dach podnoszony jest ręcznie za pomocą pompy hydropneumatycznej. Regulacji może dokonać jedna osoba, a cały proces trwa ok. 10 minut (łącznie z przesunięciem plandeki i dopasowaniem jej do nowej wysokości).
Obsługa mechanizmu nie wymaga stosowania dodatkowych narzędzi. Należy otworzyć drzwi oraz tylny wózek dachu, a następnie zluzować i otworzyć kurtynę boczną. Kolejnym krokiem jest uaktywnienie mechanizmu dachu podnoszonego za pomocą pompy hydropneumatycznej i ustawienie wymaganej wysokości wewnętrznej na kłonicach i słupkach. Następny krok to uaktywnienie mechanizmu dachu podnoszonego, a także wyregulowanie i zamknięcie bocznej kurtyny. Później pozostaje tylko zamknąć tylny wózek dachu i drzwi – naczepa jest gotowa.
AUTOR:
Michał Jurczak
Okiem ekspertów
Niezawodność i jakość
Daniel Kozikowski, dyrektor pionu sprzedaży naczep Kögel w Grupie DBK
– Niezawodność i jakość to cechy wyróżniają markę Kögel na tle konkurencji. Naczepy kurtynowe to niewątpliwie najsilniejsze ogniwo tej marki. To, co fascynuje w ofercie Kögel, to niezwykle szeroki asortyment pojazdów. Mówiąc o niezawodności, nie można nie wspomnieć o naszych standardowych naczepach oraz tych typu Mega, które przez lata zdobyły uznanie w branży. Wybierając naczepę kurtynową, warto zwrócić uwagę na asortyment, jakość, potencjalną wartość odsprzedaży oraz ergonomię – w tych aspektach marka Kögel bez wątpienia stoi na czele branży.
Naczepy z telematyką
Piotr Agata, Senior Product Manager, Wielton
– W portfolio produktowym firmy Wielton znajdują się naczepy kurtynowe w wersji standardowej oraz Mega, dostępne również z systemem intermodalnym czy z rynną dedykowane do transportu kręgów stali. W ostatnim czasie poszerzyliśmy ofertę o zestaw wymienny Curtain Swap Master (po raz pierwszy zaprezentowany we wrześniu br. podczas targów NUFAM). Jesteśmy otwarci na personalizację pojazdów w zależności od potrzeb klienta i bliską współpracę podczas tworzenia rozwiązań szytych na miarę. Oferujemy także szeroką gamę wyposażenia dodatkowego, a od 2024 r. nowe pojazdy Grupy Wielton sprzedawane do krajów UE będą wyposażane w rozwiązania telematyczne i TPMS marki Aberg.
Dobry kontakt z klientami
Tomasz Kujawa, dyrektor handlowy, Pozkrone
– Krone posiada gamę naczep kurtynowych. Poczynając od najbardziej popularnej naczepy standardowej Profi Liner, poprzez Mega Liner (wys. 3 m. w środku), poprzez wszystkie specjalistyczne takie jak Coil Liner (do przewozu zwojów blachy) czy Paper Liner (do przewozu papieru), a kończąc na bardzo zaawansowanych naczepach jak Mega Liner Comfort (do 90 proc. oszczędności czasu przy obsłudze plandeki). Jako jeden z najbardziej innowacyjnych producentów, Krone wyznacza trendy rozwoju transportu w Europie. Jest to możliwe dzięki bliskiemu kontaktowi z klientami, użytkownikami i spedytorami. O dobór odpowiedniego rodzaju naczepy do wykonywanej pracy dbają nasi przedstawiciele, którzy nie tylko są handlowcami, ale również doradcami technicznymi. Inżynierowie nieustannie pracują zresztą nad nowymi innowacyjnymi rozwiązaniami. Obecnie jest to np. naczepa e-Trailer, której zadaniem jest wspomóc elektrycznie pracę ciągnika siodłowego i docelowo zaoszczędzić zużycie paliwa aż do 40 proc.