
Nie ma wątpliwości: drogowy transport towarowy jest zdecydowanie najważniejszym rodzajem transportu w UE, z udziałem ponad 75 proc., a sektor logistyczny nadal rozwija się w dynamicznym tempie. Oczekuje się, że przykładowo na niemieckich drogach i wodach śródlądowych do 2030 r. transport komercyjny wzrośnie o 30 proc. Ponadto branża musi sprostać coraz większym wyzwaniom. Niemieckie Stowarzyszenie Logistyczne (BVL) spodziewa się jeszcze większych zakłóceń w łańcuchach dostaw i rysuje ponury obraz na rok 2023 z powodu ryzyka kryzysu energetycznego i niedoboru surowców. Ale trudne sytuacje wymagają innowacyjnych rozwiązań.
Celem jest zrekompensowanie niedogodności, jakie położenie geograficzne nakłada w szczególności na sektor logistyki w Europie, oraz prowadzenie rentownej działalności. W skrócie: wymagane jest dostosowane zarządzanie ryzykiem. Cyfryzacja i tworzenie sieci są kluczem do wyprzedzenia konkurencji.
Zmiany klimatyczne, wojna na Ukrainie, pandemia – wydarzenia geopolityczne, kryzysy ostatnich lat i miesięcy wielokrotnie zwracały uwagę na znaczenie jakości łańcuchów dostaw. Obecnie dostawcy usług logistycznych muszą reagować elastycznie i sprawnie, aby przeciwstawić się wszelkim zakłóceniom występującym w procesie transportowym. Widoczność w czasie rzeczywistym w całym łańcuchu dostaw, ma kluczowe znaczenie dla wydajnych procesów transportowych.
Co to jest widoczność w czasie rzeczywistym – „real time visibility”?
Widoczność w czasie rzeczywistym oznacza, że zawsze można śledzić lokalizację towarów podczas transportu z miejsca wysyłki do miejsca przeznaczenia. Tego rodzaju transparentności wciąż brakuje we wszystkich procesach transportowych. Czas pandemii obnażył wiele obszarów łańcuchów dostaw, gdzie brak aktualnej i rzetelnej informacji stał się niemałym problemem. Obecnie wielu dostawców usług logistycznych nadal boryka się z wyzwaniami operacyjnymi związanymi z niewiedzą, gdzie w danym momencie znajdują się ich przesyłki.
Czym są platformy widoczności transportu?
Platformy „real time visibility”, takie jak PTV Axylog, to rozwiązania do digitalizacji i automatyzacji procesu transportu i dostawy. Takie narzędzia to swego rodzaju wieże kontrolne transportu. Umożliwiają spedytorom, przewoźnikom i dostawcom usług logistycznych śledzenie zamówień, tras i pojazdów w czasie rzeczywistym. Na podstawie danych o ruchu pojazdów, pochodzących bezpośrednio z interfejsów systemów telematycznych oraz danych o warunkach drogowych, obliczają szacowany czas przybycia (ETA). Automatyzacja przepływu informacji, dostęp do nich w czasie rzeczywistym, zwiększa wydajność procesów. PTV Axylog dostosowuje się do potrzeb każdego rodzaju dostaw – od pierwszej do ostatniej mili (FTL, LTL, CEP), niezależnie od rodzaju przewożonego towaru. Posiada wbudowaną obsługę elektronicznych dokumentów ePOD, a także zarządzanie paletami.
Jakie są zalety widoczności w czasie rzeczywistym?
Platformy widoczności w czasie rzeczywistym zapewniają przejrzystość i kontrolę na każdym etapie. Wiedza o tym, gdzie znajduje się dany pojazd i kiedy ma przyjechać, umożliwia firmom logistycznym szybkie identyfikowanie zakłóceń, a także odpowiednie reagowanie. Inteligentne wykorzystanie danych i przegląd wszystkich aspektów procesu dostawy umożliwia im podejmowanie właściwych decyzji oraz mierzenie, optymalizację i wzmacnianie łańcucha dostaw. W ramach platform widoczności transportu w czasie rzeczywistym dane i informacje można łatwo udostępniać klientom, przewoźnikom i podwykonawcom. W ten sposób możliwe jest zbudowanie bliskiej współpracy i komunikacji między różnymi interesariuszami łańcucha dostaw. Trasy można łatwo przypisywać, a modyfikacje tras przesyłać do operatora. Elektroniczny dowód dostawy (ePoD) jest przetwarzany w czasie rzeczywistym i bezzwłocznie przesyłany do osoby odpowiedzialnej lub do zewnętrznych systemów. Umożliwia także przesyłanie zdjęć i komunikatów do aplikacji mobilnej PTV Axylog dla kierowców. Narzędzie PTV Axylog umożliwiają cyfrowe zarządzanie dokumentami wysyłkowymi, dzięki temu dokumenty papierowe nie gubią się już po drodze i nie trzeba ich ręcznie skanować.
W ogólnym ujęciu, widoczność w czasie rzeczywistym pomaga sprostać stale rosnącym oczekiwaniom klientów. Rzetelna informacja o ETA, szybkie powiadomienia w przypadku zmian lub opóźnień w dostawie – wszystko to przyczynia się do większej satysfakcji klienta.
Redukcja kosztów, wizualizacja, digitalizacja i networking – to wciąż kluczowe pojęcia dla logistyki. Branża logistyczna stoi w obliczu poważnych, ale nie niemożliwych do sprostania wyzwań. Innowacyjna logistyka oferuje ogromny potencjał rozwojowy. Musimy tylko wykorzystać przełomowe modele biznesowe jako szansę i zainwestować w zrównoważony rozwój: tylko ci, którzy działają mądrze, będą mogli w przyszłości nadal transportować towary pomiędzy i na kontynentach.
(źródło: Transport Manager, wydanie 5/2023)