
Chiński armator NewNew Line Shipping wypróbował nową linię kontenerową łączącą Chiny i bałtyckie porty Rosji przez Ocean Arktyczny, omijając od północy kontynent azjatycki.
Na portalu www.logistyka.rp.pl czytamy, że płynący z Szanghaju chiński kontenerowiec o wysokiej klasie lodowej zawinął w połowie października do Petersburga i Kaliningradu. Gubernator Kaliningradu Anton Alikhanow poinformował, że pływający pod flagą Hong-Kongu, zbudowany w 2005 r., statek zawinął w drodze z St. Petersburga do Chin. Mogący pomieścić 1600 TEU kontenerowiec New Polar Bear zacumował w Bałtijsku. – Jest szybciej i taniej niż przez Kanał Sueski – zaznaczył gubernator.
Z Chin do Archangielska, St. Petersburga i Kaliningradu w 25-28 dni
To jest drugie wejście do portu tego statku, pierwsze odbyło się 7 czerwca br. Jednostka wyładowała ok. tysiąc TEU. Należy do chińskiego armatora NewNew Line Shipping na uruchomionej w czerwcu 2023 r. trasie z Chin do Archangielska, St. Petersburga i Kaliningradu. Podróż trwa 25-28 dni.
Jak na kontenerowce niewielka jednostka (169 m długości, 27 m szerokości, zanurzenie ponad 9 m) przeciera nową trasę, która najprawdopodobniej będzie intensywniej używana od przyszłego roku. New Polar Bear jest już w drodze powrotnej do Chin.
Przejście Północno-Wschodnie – kilkukrotnie krótsze niż przez Kanał Sueski
Droga północna jest możliwa do użytkowania dzięki coraz cieńszej pokrywie lodowej. W styczniu 2021 r. rozpoczęły na niej żeglugę gazowce należące do Sowkomflot. Moskwa inwestuje w nową trasę i spodziewa się, że w 2024 r. przewieziony na niej tonaż wyniesie 80 mln ton, gdy w 2022 r. było to 34 mln ton.
Sowkomflot już w latach 2010-2011 zorganizował serię próbnych rejsów, mających sprawdzić możliwość żeglugi drogą północną. W 2017 r. podniósł banderę na pierwszym gazowcu z wysoką klasą lodową Cristophe de Margerie. Zbiorniki statku mieszczą 172 600 m3 gazu (ok. 140 tys. ton). Silniki o mocy 45 MW pozwalają na forsowanie rozległych pól lodowych. W 2020 r. ten statek, jako pierwszy duży gazowiec, samodzielnie pokonał trasę północną w maju, gdy dotychczas za pierwszy miesiąc sezonu żeglugowego uważano czerwiec. Rejs wykazał, że sezon żeglugowy jest o 4 miesiące dłuższy niż wcześniej zakładano, zaczyna się w maju i trwa do stycznia.
Droga północnowschodnia liczy od Nowej Zmieni do Cieśniny Beringa 5600 km. Trasa od Murmańska do Jokohamy liczy 10686 km, gdy przez kanał Sueski 23780 km. Armatorzy chętnie skorzystaliby z przejścia północnowschodniego, ponieważ daje ono możliwość zaoszczędzenia na kosztach paliwa. Od masowego wykorzystania tej trasy powstrzymuje ryzyko korzystania z lodołamaczy. JK
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Fot. Unsplash