
Od 2010 r. Grupa Mazo korzysta z rozwiązań do zarządzania flotą firmy Astrata. Pozwalają one na zoptymalizowanie zarówno zadań kierowców, jak i śledzenia transportu w kontrolowanej temperaturze.
Założona w 1972 r. w Walencji Grupa Mazo znajduje się w pierwszej dziesiątce hiszpańskich przewoźników chłodniczych i dysponuje flotą złożoną z ponad 900 naczep i 350 ciężarówek oraz zatrudnia nawet do 600 pracowników w okresach szczytu swojej aktywności. By móc zaoferować klientom usługi wysokiej jakości oraz podołać wyzwaniom i ścisłym ograniczeniom związanym z transportem w kontrolowanej temperaturze, firma stawia na innowację i technologię cyfrową, czego dowodzi fakt, że Grupa Mazo jako jedna z pierwszych w Europie opracowała zdalne pobieranie danych z tachografów. Rozwiązania firmy Astrata pozwalają jej wykorzystywać w swojej flocie najbardziej zaawansowaną technologię śledzenia wszystkich dostaw i zapewnienia ich terminowości. Samochody ciężarowe firmy wymieniane są co trzy lata, a naczepy co 5‒6 lat. Dzięki tym równoczesnym działaniom Grupa Mazo może realizować ponad 170 pełnych załadunków dziennie na terenie całej Hiszpanii, Europy i Afryki Północnej.
W ostatnich latach Grupa Mazo mogła jeszcze bardziej się rozwinąć dzięki zastosowaniu aplikacji Mission Planner firmy Astrata, umożliwiającej doskonale zsynchronizowaną komunikację między operatorami transportu a kierowcami. Aplikacja ta dostosowuje się w czasie rzeczywistym do wszelkich nieprzewidzianych okoliczności. Wysyła kierowcom dyspozycje, a następnie śledzi etapy transportu, co ułatwia firmie optymalizację nie tylko przydzielania zadań pracownikom, ale i wyznaczanie trasy. Mission Planner umożliwia dwukierunkową interakcję i integruje się z różnymi platformami oprogramowania back-office, zapewniając wszystkim użytkownikom przejrzystą wizualizację działań.
Julio López, kierownik działu IT Grupy Mazo, wyjaśnia: „Przed rozpoczęciem trasy kierowca otrzymuje w aplikacji Mission Planner dokładną pozycję pojazdów, z których będzie korzystał, co jest szczególnie przydatne w dużych centrach logistycznych lub w portach, gdzie ich znalezienie mogłoby zająć dużo czasu. Ale nie była to jedyna wprowadzona przez nas innowacja – obecnie dysponujemy nowym systemem alertów. W momencie, gdy któraś z zarejestrowanych przez czujniki naczepy danych nie zgadza się z danymi ustawionymi w naszym systemie informatycznym (ERP), alert wysyłany jest w czasie rzeczywistym. Ponadto na podstawie czujników termograficznych, zbierających informacje przez cały czas trwania transportu, system automatycznie generuje te raporty i zapisy temperatur, których potrzebują nasi klienci. Wszystkie te wzajemne powiązania danych pozwalają nam jak najlepiej wykorzystać zasoby i poprawić naszą wydajność”.
Grupa Mazo ma wdrożyć w najbliższym czasie rozwiązanie DataLinc firmy Astrata dla telematyki pojazdów ciężarowych. Polega ono na skonsolidowaniu danych telematycznych naczepy pochodzących z systemów innych firm, zainstalowanych przez producentów nadwozi w ramach oryginalnego wyposażenia lub ze skrzynek telematycznych głównych dostawców sprzętu na rynku, na jednej platformie Astrata FleetVisor – działa na niej już ponad 100 integracji. Integrowane dane obejmują m.in. lokalizację naczepy, temperaturę, stan otwarcia drzwi, czas aktywności kierowcy czy ciśnienie opon. W ten sposób DataLinc przyczyni się do obniżenia ponoszonych kosztów i podniesienia elastyczności przedsiębiorstwa. Grupa Mazo niezachwianie wierzy w cyfryzację wszystkich swoich działań. Jednym z wyzwań podjętych na przyszłość jest opracowanie sposobu wykorzystania narzędzi analitycznych i big data do usprawnienia procesu podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym.
Naszym długoterminowym celem jest przekształcenie Grupy Mazo w przedsiębiorstwo ukierunkowane na cyfryzację, by jak najlepiej wykorzystywać informacje, które generujemy i gromadzimy na co dzień – mówi Julio López.
O ASTRATA
Astrata jest wiodącym na rynku producentem oprogramowania specjalizujący się w geolokalizacji, telematyce i zarządzaniu flotą. Astrata oferuje rozwiązania upraszczające operacje transportowe, logistyczne oraz zarządzanie pracownikami mobilnymi. Dzięki uznanej na całym świecie wiedzy fachowej i doświadczeniu, Astrata umożliwia ponad 1200 klientom poprawę wydajności i rentowności, rownocześnie zwiększając bezpieczeństwo podejmowanych przez nich działań. Astrata zapewnia przejrzystą integrację swojej platformy telematycznej z istniejącymi rozwiązaniami programowymi w oparciu o 3 strategiczne filary: zbieranie danych, wzbogacenie ich przy użyciu inteligentnego oprogramowania i zwrot danych w pożądanych przez klientów formatach. Astrata zbiera informacje pochodzące z pojazdów, naczep i czujników oraz te dotyczące kierowców, towarów i lokalizacji geograficznych. Wszystkie te dane są przetwarzane z wykorzystaniem know-how i inteligentnego oprogramowania firmy Astrata. Następnie odpowiednio opracowane informacje zostają przesyłane na wszelakie platformy. Dzięki temu procesowi Astrata wspiera swoich klientów na każdym etapie zarządzania ich działalnością.
(źródło: Astrata)