
W połowie 2016 r. głośno było (i pisaliśmy na łamach Transport Managera) o ogólnoeuropejskiej zmowie cenowej dilerów pojazdów ciężarowych. Sprawa ma swój ciąg dalszy, bo rozpoczęły się procesy, w skali europejskiej, jak i na naszym polskim podwórku. Jedną z nich prowadzi Kancelaria Prawna Iuridica, znana z łamów i konferencji TM. Ale zacznijmy od areny europejskiej.
Jednym z postępowań, które skupia roszczenia polskich przewoźników to postępowanie toczące się przed Sądem Rejonowym w Amsterdamie (Holandia) – prowadzone przez czołową holenderską kancelarię prawną, przy aktywnej współpracy Kancelarii Prawnej Iuridica z Krakowa. Pozew w sprawie przeciwko producentom został złożony w listopadzie 2017 r. i postępowanie jest nadal w toku.
Czas ustalić wysokość odszkodowania
Na obecnym etapie postępowania sąd rozpoznający sprawę rozstrzygnął kwestie dotyczące interesu prawnego nabywców pojazdów oraz uznał ważności cesji roszczeń. Dodatkowo sąd potwierdził zastosowanie do wszystkich roszczeń prawa holenderskiego. Jedno z posiedzeń sądu odbyło się w pierwszym kwartale 2023 r. Kolejnym działaniem sądu winno być ustalanie wysokości odszkodowań dla nabywców ciężarówek. Dzięki pełnemu finansowaniu postępowania przeciwko producentom, kilkuset polskich przedsiębiorców, którzy w latach 1997-2011 nabyli pojazdy ciężarowe od producentów biorących udział w kartelu, zgłosiło całkowicie bezkosztowo swoje roszczenia odszkodowawcze. W takim modelu postępowania, firmy transportowe nie ponoszą żadnego ryzyka (finansowego ani administracyjnego) w związku z trwającym procesem sądowym.
Zmowa cenowa dilerów DAF w Polsce
Porozumienia ograniczające konkurencję mają nie tylko wymiar europejski. Również na terenie Polski dochodziło do porozumień ograniczających konkurencję. Gdy zakończyła się działalność europejskiego kartelu producentów ciężarówek, dilerzy pojazdów marki DAF na terytorium Polski zawarli nowe, lokalne porozumienie. W grudniu 2021 r. Prezes UOKIK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dotyczące porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dilerami samochodów ciężarowych marki DAF. Łącznie sześć spółek oraz ośmiu managerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln złotych. Nabywcy pojazdów ciężarowych płacili przez lata zawyżone ceny za nabywane samochody ciężarowe nie mając swobodnego wyboru sprzedawcy.
Pierwsza z decyzji (Decyzja nr DOK-8/2021 z 23 grudnia 2021 r.) stwierdza zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję przy udziale pięciu spółek: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik, TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy, Van Tilburh-Bastianen Groep z Bredy w Holandii oraz WTC z Długołęki. Przedsiębiorcy dokonali podziału rynku poprzez ustalenie, że każdy będzie sprzedawał ciężarówki DAF na określonym terenie i nie będzie rywalizował o klientów na innym terenie w Polsce. Dodatkowo dilerzy wymieniali się informacjami o cenach pojazdów, a ponadto wymianie ulegały informacje o ofertach składanych w przetargach.
Podsumowując – potencjalny nabywca ciężarówki DAF mógł ją kupić tylko u określonego sprzedawcy za określoną przez niego cenę. Nie było możliwości zakupu takiego pojazdu taniej w innym regionie w Polsce.
Źródło: Kancelaria Prawna Iuridica, Izabela Mrozek
Fot. Pixabay