
Polska jako pierwszy kraj w Europie ogłasza gotowość do wdrożenia europejskich przepisów w transporcie międzynarodowym. Jest to rezultat tego, że Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych najszybciej w całej Unii Europejskiej opracowała i wprowadziła do użytku karty do inteligentnych tachografów cyfrowych drugiej generacji (G2v2) – z międzynarodowym świadectwem homologacji Kraftfahrt-Bundesamt.
Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie NOWO REJESTROWANE pojazdy o masie powyżej 3,5 t, wykorzystywane w transporcie międzynarodowym, muszą być wyposażone w inteligentne tachografy cyfrowe drugiej generacji (G2v2). Po 31 grudnia 2024 r. obowiązek instalacji nowych tachografów będą mieli WSZYSCY kierowcy w transporcie międzynarodowym.
Nad wdrożeniem unijnego prawa w Polsce od ponad roku pracuje zespół ekspertów PWPW. W ramach projektu G2v2 przygotowany został nowy rodzaj kart o rozszerzonych funkcjach i autorskie narzędzie do personalizacji kart tachografowych. Profesjonalizm tego wdrożenia potwierdzony został m.in. certyfikatem bezpieczeństwa (we współpracy z Thales), certyfikatem funkcjonalnym (potwierdzający spełnienia wszystkich wymagań rozporządzenia (UE) 2016/799 oraz (UE) 2021/1228) czy certyfikatem interoperacyjności (wydanym przez Joint Research Centre in Ispra).
Najnowszym osiągnięciem zespołu jest pierwsze w Europie świadectwo homologacji dla inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2v2) wydane przez Kraftfahrt-Bundesamt. Tym samym PWPW jest gotowa do rozpoczęcia personalizacji i wydawania kart do tachografów cyfrowych drugiej generacji zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Infrastruktury. KJ
Źródło: PWPW