Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

Czy przewoźnik nie może przenosić odpowiedzialności za czas pracy kierowców na osobę trzecią?

25 maja 2023

Prawo Unii sprzeciwia się uregulowaniu krajowemu, które zezwalając na przeniesienie odpowiedzialności za przestrzeganie czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców, z przedsiębiorstwa transportu drogowego na osobę trzecią, stoi na przeszkodzie zakwestionowaniu dobrej reputacji przedsiębiorstwa i nałożeniu na nie sankcji – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie C-155/22 – Bezirkshauptmannschaft Lilienfeld.

 

Dobra reputacja przedsiębiorstw transportowych
Prawo Unii przewiduje, że przedsiębiorstwa transportowe muszą spełniać wymóg dobrej reputacji. W szczególności ani przedsiębiorstwo, ani jego zarządzający transportem, ani inna „odpowiednia osoba” określona przez dane państwo członkowskie, nie może być skazana za poważne przestępstwo ani zostać ukarana sankcją za poważne naruszenie prawa Unii w odniesieniu do czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców oraz instalacji i używania urządzeń kontrolnych. Takie wyroki skazujące lub sankcje mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przedsiębiorstwo i do cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Casus z firmy transportowej
Austriackie przedsiębiorstwo transportowe wyznaczyło zgodnie z ustawodawstwem krajowym „pracownika odpowiedzialnego”, który ponosił odpowiedzialność za przestrzeganie czasu pracy w ramach tego przedsiębiorstwa. Osoba ta nie była ani zarządzającym transportem, ani pełnomocnikiem uprawnionym do reprezentowania przedsiębiorstwa wobec osób trzecich. Nie miała również znaczącego wpływu na zarządzanie przedsiębiorstwem. Kwestionuje ona przed sądem austriackim szereg grzywien, które zostały na nią nałożone przez administrację za naruszenie przepisów dotyczących dziennych godzin prowadzenia pojazdu i używania tachografu.
Zdaniem tego sądu wyznaczenie danej osoby, jako pracownika odpowiedzialnego oznacza przeniesienie na nią odpowiedzialności karnej za rozpatrywane przestępstwa. Ponadto zgodnie z prawem austriackim, zachowanie wyznaczonej w ten sposób osoby nie może być brane pod uwagę przy ocenie, czy dane przedsiębiorstwo spełnia przewidziany w prawie Unii wymóg dobrej reputacji. Sąd austriacki zastanawia się, czy w takich okolicznościach takie wyznaczenie jest zgodne z prawem Unii.

Pracownik to „odpowiednia osoba” a jego zachowanie ważne przy ocenie reputacji firmy
W wyroku z 11 maja 2023 r. Trybunał zauważył przede wszystkim, że pracownika odpowiedzialnego, takiego jak wspomniany w niniejszej sprawie, należy uznać za „odpowiednią osobę” określoną przez państwo członkowskie, w związku z czym jego zachowanie należy wziąć pod uwagę przy ocenie dobrej reputacji danego przedsiębiorstwa.
Trybunał stwierdził następnie, że uregulowanie krajowe, takie jak rozpatrywane w niniejszej sprawie stoi na przeszkodzie, z naruszeniem prawa Unii, zakwestionowaniu dobrej reputacji przedsiębiorstw transportu drogowego i nałożeniu na nie sankcji, mimo że osoby, które w odniesieniu do tych przedsiębiorstw należy uznać za „odpowiednie osoby”, dopuściły się poważnych naruszeń przepisów prawa Unii.

Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/kadry/przewoznik-nie-uniknie-odpowiedzialnosci-za-przestrzeganie-czasu,521255.html

 

Fot. Unsplash

Zobacz również

Prawo

Rekordowo wysokie stawki za brak OC w 2024 r.

Prawo

FIATA o bezpiecznej obsłudze i transporcie towarów niebezpiecznych

Ostatnio dodane:

  • Rekordowo wysokie stawki za brak OC w 2024 r.
  • FIATA o bezpiecznej obsłudze i transporcie towarów niebezpiecznych
  • GITD kontynuuje kontrole przewoźników ze wschodnim kapitałem
  • Czy przewoźnik nie może przenosić odpowiedzialności za czas pracy kierowców na osobę trzecią?
  • Projekt przepisów o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym – przyjęty przez Rząd RP
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019