Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Zarządzanie

O zespołach pojazdów długości 25,25 m

17 kwietnia 2023

Media branżowe i ogólnopolskie w kilku publikacjach odnotowały stanowisko Ministerstwa Infrastruktury zawarte w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa „w sprawie dopuszczenia do ruchu regularnego zestawów ciągnik/ciężarówka z naczepą o długości powyżej 18,75 m”. Po zapoznaniu się z tą odpowiedzią, opinia publiczne mogła odnieść mylne wrażenie, że branża transportowo-logistyczna w niewielkim stopniu zainteresowana jest dopuszczeniem do ruchu po polskich drogach dłuższych niż obecnie zespołów pojazdów. Nic bardziej mylnego.

 

Aby odnieść się do tej sprawy, związek pracodawców Transport i Logistyka Polska wysłał do posła Michała Jarosa oraz do sekretarza stanu – Rafała Webera – wyjaśnienia, w których wskazuje na podejmowane przez TLP od 2015 r. działania w tej sprawie, w tym: oficjalne pisma – propozycje konkretnych zmian w przepisach prawa o ruchu drogowym oraz raporty.

 

TLP – pomoc w testach drogowych

W ramach tych działań TLP zaproponowała m.in. podjęcie w Polsce badań (testów drogowych) mających na celu ocenę istniejącej infrastruktury drogowej pod kątem dopuszczenia zespołów pojazdów o długości 25,25 m do ruchu, aby móc precyzyjnie określić drogi, po których ruch takich pojazdów byłby możliwy. TLP podjęła rozmowy z wiodącymi w sprawach drogownictwa polskimi uczelniami w celu utworzenia konsorcjum badawczego, deklarując wsparcie w postaci pojazdów, które byłyby używane do testów drogowych.

Niestety propozycja TLP została przez resort infrastruktury zignorowana. I dlatego przez brak przepisów umożliwiających odpowiednie testy na drogach publicznych – o co m.in. występowaliśmy – inicjatywa nie została podjęta.

 

Korzyści z długich ciężarówek

Tym samym tracimy szansę na utrzymanie konkurencyjności polskiej branży TSL, w szczególności w zakresie możliwości, jakie daje skracanie łańcuchów dostaw w związku z doświadczeniami ostatnich lat (pandemia koronawirusa, wojna na Ukrainie, niepewna sytuacja polityczna na Dalekim Wschodzie etc.). Tracimy także szanse na ewidentne korzyści, do których należy zaliczyć:

  • zwiększenie efektywności pracy przewozowej między położonymi przy korytarzach TEN centrami logistycznymi;
  • zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych;
  • zmniejszenie kongestii;
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • zmniejszenie negatywnych skutków sytuacji na rynku pracy (brak kierowców);
  • podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki narodowej poprzez obniżenie kosztów związanych z wewnętrzną wymianą towarową (transport i dystrybucja).

Szkoda, że o tym wszystkim nie wiedzą lub nie pamiętają urzędnicy przygotowujący na podpis Ministra pismo odpowiadające na poselską interpelację. Mamy w tym momencie gorzkie poczucie, że cokolwiek byśmy przez wiele lat nie napisali lub przekazywali w tej sprawie, to i tak trafi to jedynie do zakurzonej szuflady. KL

 

Źródło: www.tlp.org.pl

 

Fot. Pixabay

 

Zobacz również

Transport | Zarządzanie

Znajdź pracowników w branży transportowej z pomocą JOB IN TRANS

Zarządzanie

Połączeni z sukcesem

Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019