Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

Prawne aspekty wdrażania pracy zdalnej

8 marca 2023

Prawidłowe wdrożenie pracy zdalnej wymaga, aby pracodawca przewidział połączenie dokumentacji elektronicznej z papierową oraz ustalił zasady rozliczania się z pracownikami. Przepisy, które wprowadzą do polskiego porządku prawnego uregulowania dotyczące pracy zdalnej (opublikowane w DzU z 6 lutego 2023 r. pod poz. 240), wejdą w życie 7 kwietnia 2023 r.

 

Zatem jest to dobry moment, aby wskazać na ewentualne wątpliwości związane z wdrożeniem przez pracodawców tych potrzebnych – regulacji. Warto zwrócić uwagę na dwa elementy nieodłącznie związane z wdrożeniem w danej organizacji uregulowań dotyczących pracy zdalnej.

Zgodnie z wdrażanymi przepisami, pracownik wykonujący pracę zdalną może składać wnioski w postaci papierowej lub elektronicznej. Chodzi oczywiście o wnioski, dla których obowiązujące przepisy wymagają formy pisemnej, np. wniosek o: indywidualny rozkład czasu pracy, tzw. ruchomy czas pracy, tzw. wyjście prywatne z pracy, odbiór czasu przepracowanego w godzinach nadliczbowych, udzielenie urlopu bezpłatnego, w zakresie uprawnień macierzyńsko – rodzicielskich. Również oświadczenia pracownik będzie mógł składać w postaci papierowej lub elektronicznej. Chodzi np. o oświadczenie o: zapoznaniu się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją dotyczącą zasad bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, potwierdzające, że na stanowisku pracy zdalnej są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy, potwierdzające ukończenie szkolenia bhp, potwierdzające zapoznanie się z procedurami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Wszystko to powoduje dalej idące skutki w zakresie prowadzenia akt osobowych i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Nie ulega wątpliwości, że ww. dokumenty będą umieszczane w aktach osobowych pracownika (w części B; aktualnie w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej trwają prace mające na celu dostosowanie rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej do przepisów definiujących pracę zdalną, tak aby dokumentacja dotycząca pracy zdalnej mogła zostać umieszczona w części B akt osobowych).

 

Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie

 

Fot. Pixabay

Zobacz również

Prawo

Aresztowania polskich ciężarówek na Białorusi

Prawo

Ostrzejsze egzekwowanie mandatów w Czechach

Ostatnio dodane:

  • Pierwsze w Europie rozwiązanie multimodalne z ciężarówkami elektrycznymi w barwach polskiego DHL
  • Kontrole w firmach transportowych z kapitałem rosyjskim i białoruskim
  • Wielton kupi 100 proc. udziałów Langendorf
  • Przewoźnicy nie chcą konkurencji zza wschodniej granicy
  • Niemieckie myto – rewolucja grudniowa
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019