Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Relacje

Forum Intermodalne – towary wracają na ciężarówki

6 marca 2023

Jak co roku na początku marca odbyła się w Wiśle konferencja Systemy Kolejowe — Forum Intermodalne.

Podczas prelekcji i dyskusji panelowych szczegółowo omówiono globalny i polski rynek przewozów intermodalnych. Początek 2023 roku przyniósł wiele nowych wyzwań dla transportu intermodalnego takich jak wzrost cen energii elektrycznej i niższe koszty przewoźników samochodowych, co grozi odwrotem załadowców i spedytorów od kolei.

Długofalowo jednak polityka klimatyczna będzie promowała rozwój transportu intermodalnego – wynika z panelu „Debata Transport intermodalny elementem zielonej transformacji gospodarki: perspektywy i instrumenty rozwoju”, która odbyła się w ramach konferencji Systemy Kolejowe — Forum Intermodalne w Wiśle.

Wysokie ceny morskich przewozów kontenerowych oraz kongestia w terminalach kontenerowych, nie tylko w Europie, w czasie pandemii wygenerowały znaczny wzrost popytu na intermodalny transport wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku (NJS). Wydawało się, że dobrze to wróży przewozom kolejowym. Okazało się, że prognozy, a życie bywają zupełnie różne. Przestoje i kongestie w śródlądowych terminalach zahamowały rozwój transportu na NJS. Ale na tym nie koniec.

– Embarga wprowadzone przeciw Rosji i Białorusi spowodowały, że wiele towarów przestało być wysyłanych do Polski drogą kolejową. Z drugiej strony duży potencjał ma rynek ukraiński. Jednak ciągle nie wiadomo, że potencjał ten wykorzysta kolej, gdyż przepustowość kolejowych przejść granicznych dla towarów, które nie są strategiczne w tej chwili, jest praktycznie zerowa. Ponadto po ostatnich podwyżkach cen energii pogorszyła się konkurencyjność kolei względem transportu samochodowego – powiedział Tomasz Tesche, dyrektor zarządzający Silva LS, podczas jednego z paneli dyskusyjnych.

Zdaniem Daniela Ryczka, dyrektora sprzedaży CLIP Intermodal, rynek przewozów intermodalnych nie jest przygotowany na taką skalę wzrostu kosztów energii elektrycznej.

– Ponadto widzimy już pierwsze symptomy spowolnienia gospodarczego i spada wolumen przewożonych ładunków. Z tego też powodu zmniejszył się problem braku kierowców samochodów ciężarowych, a ceny paliw spadły. To wszystko zwiększa konkurencyjność transportu drogowego i stoimy w obliczu zjawiska zwanego „reverse modal shift” kiedy towary wracają z kolei na drogi — zauważył.

Zobacz również

Logistyka | Relacje

Pierwsze w Europie rozwiązanie multimodalne z ciężarówkami elektrycznymi w barwach polskiego DHL

Relacje

HALO Rental – rozwija skład osobowy spółki

Ostatnio dodane:

  • Pierwsze w Europie rozwiązanie multimodalne z ciężarówkami elektrycznymi w barwach polskiego DHL
  • Kontrole w firmach transportowych z kapitałem rosyjskim i białoruskim
  • Wielton kupi 100 proc. udziałów Langendorf
  • Przewoźnicy nie chcą konkurencji zza wschodniej granicy
  • Niemieckie myto – rewolucja grudniowa
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019