
Zmiana identyfikacji wizualnej firmy jest nie tylko ingerencją w jej wizerunek, ale także w tożsamość. Przy takim zabiegu trzeba być ostrożnym i należy zachować wyjątkową precyzję. Szczególnie jeśli modyfikuje się logo, które będzie potem widoczne na setkach pojazdów ciężarowych, przemierzających drogi całej Europy oraz licznych obiektach logistycznych.
Od czego zaczęliśmy?
Pierwszym etapem prac była rozmowa z właścicielami firmy i wnikliwa analiza naszej dotychczasowej identyfikacji wizualnej. Omega Pilzno funkcjonuje w branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) od ponad 30 lat i przez ten czas nasze barwy (żółty i czerwony) oraz charakterystyczna „strzała” stały się nieodłącznymi elementami autostrad i parkingów Starego Kontynentu.
Poprzedni znak funkcjonował przez ponad 20 lat i stał się nieodłącznym elementem europejskich autostrad. Cieszymy się dużą rozpoznawalnością, a nasze pojazdy wyróżniają się wśród innych i z daleka widać, że zbliża się zestaw transportowy Omegi Pilzno. To bezcenny kapitał, którego nie chcieliśmy w żaden sposób naruszyć. Przyszedł jednak moment, w którym stare logo przestało odzwierciedlać obecny charakter firmy.
Najważniejsza decyzja!
Wizerunek Omegi Pilzno jako firmy transportowej przez lata ewoluował. Dziś jesteśmy operatorem logistycznym o globalnym zasięgu, jednak pewne pryncypia – stanowiące fundament naszej tożsamości – pozostały niezmienne. Chodzi o naszą misję i wizję, ale także stosunek do pracy, zespołu oraz budowania relacji z klientami. Postanowiliśmy zatem zachować wierność dotychczasowej identyfikacji, ale zaczęliśmy szukać rozwiązania, które lepiej odzwierciedli naszą obecną pozycję i trafniej odda dynamiczny temperament firmy.
Jak uchwycić ruch?
Istotą branży TSL jest ruch. Przemieszczanie towarów pomiędzy najodleglejszymi punktami na mapie wiąże się z dynamiką, której naturę chcieliśmy umieścić w naszym logotypie. Utrzymaliśmy zatem nawiązanie do funkcjonującej już w Omedze Pilzno „strzały”, którą w nowej odsłonie wzmocniliśmy dodatkowymi znaczeniami. Obecny sygnet widzimy jako esencję ruchu. W jego formę wpisaliśmy energię, z którą funkcjonujemy na co dzień. Ważnym aspektem jest również uchwycenie dynamiki rozwoju naszej firmy.
Charakter oddany w sloganie
Nierozerwalną częścią nowej identyfikacji Omegi Pilzno jest hasło: Driving Global Business, które postanowiliśmy wyeksponować. Towarzyszy ono nam od dłuższego czasu, ale nie funkcjonowało do tej pory w formie graficznej. Slogan jest nie tylko prostą informacją o globalnym zasięgu naszej działalności, ale również odzwierciedla nasze aspiracje. To hasło przypomina nam o naszych celach.
Szeroka perspektywa
Nowe logo Omegi Pilzno jest skokiem w przyszłość, który udało nam się wykonać dzięki solidnej podstawie zbieranych przez 3 dekady doświadczeń. Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej zbiegło się z rocznicą 30-lecia działalności firmy. Ten znak jest dobrym odzwierciedleniem drogi, którą przebyliśmy do tej pory, ale także stanowi kierunkowskaz wytyczającym nam nowe ścieżki rozwoju.
Więcej niż jeden logotyp
Równocześnie pracowaliśmy nad identyfikacją wizualną dwóch submarek, które w ostatnim czasie stały się ważną częścią Grupy OMEGA Pilzno. Każda z nich ma swoją ścisłą specjalizację branżową, więc przygotowane dla nich znaki musiały to obrazować w warstwie koloru. OMEGA Pilzno Food Logistics, będzie zajmować się obsługą klientów z branży spożywczej, natomiast OMEGA Pilzno Rental świadczy usługi wynajmu ciągników siodłowych i naczep. W obu tych obszarach widzimy duży potencjał, który sygnalizują nam nasi klienci i otoczenie biznesowe. Indywidualne piktogramy otrzymały również poszczególne działy Omegi Pilzno: transport drogowy, transport morski, logistyka kontraktowa oraz agencja celna. Każdy z symboli oddaje specyfikę działalności wykonywanej w ramach poszczególnych segmentów firmy.
OMEGA Pilzno przez 30 lat rozwoju urosła do rangi jednego z wiodących operatorów logistycznych w kraju. Pracuje dla nas ponad 1000 osób. Dysponujemy flotą 700 pojazdów ciężarowych, obsługujemy również 6 magazynów (160 tys. mkw. powierzchni), agencję celną oraz dział spedycji morskiej. Dzięki szerokiej gamie usług możemy oferować kompleksową obsługę logistyczną w zasadzie na każdym etapie łańcucha dostaw.
Zmiana nieradykalna
Katarzyna Godawska, dyrektor marketingu Omega Pilzno
– Odświeżony logotyp OMEGI Pilzno doskonale obrazuje drogę, którą przebyliśmy oraz strategiczne zadania, które jeszcze przed nami. Zmiana identyfikacji nie jest radykalna, bo jesteśmy przekonani, że nasze kolory oraz charakterystyczna „strzała” są dobrze rozpoznawalne w branży oraz kojarzą się ze stabilnością i solidnością. Obok nowego logotypu dodaliśmy również hasło „Driving Global Business”, które tak naprawdę towarzyszy nam już od dłuższego czasu, a w procesie rebrandingu zdecydowaliśmy się na jego dodatkową ekspozycję i nadanie mu formy graficznej.
Ukierunkowanie na grupy docelowe
Adam Godawski, prezes Omegi Pilzno
– Submarki to krok w stronę branżowej specjalizacji. Jesteśmy dojrzałą firmą, która potrafi jasno ukierunkować się na odpowiednie grupy docelowe i wykorzystać potencjał rynku. Widzimy go w obu tych obszarach naszej działalności. Takie jest zapotrzebowanie klientów, a w ogólnym rozrachunku, to właśnie wymagania rynku są dla nas najważniejszym biznesowym kierunkowskazem.
Artykuł ukazał się w 5 wydaniu /2022 (październik – listopad) czasopisma Transport Manager