Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

Współpraca z kierowcą na zasadach umowy B2B

20 lutego 2023

Kierowca, jako przedsiębiorca – korzyści, zagrożenia, utrudnienia, ryzyka

Wysokie koszty zatrudnienia kierowców na podstawie umowy o pracę skłaniają przewoźników do coraz częstszej współpracy z kierowcami na zasadach B2B. Ile można na tym zarobić i jakie ryzyka z tym się wiążą? – wyjaśniają Konrad Dura i Kamil Kopeć, eksperci z kancelarii Mariański Group w Łodzi.

Unijny Pakiet Mobilności od lat kształtuje ustawę o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców, nakładając na przewoźników coraz to więcej regulacji. Czas pracy kierowców był zmieniony już w 2020 r., kiedy to został wprowadzony obowiązek powrotu kierowcy na co najmniej 45 godzin do miejsca zamieszkania lub bazy firmy raz na cztery tygodnie, czy też obowiązek odbywania przez kierowców regularnych cotygodniowych odpoczynków poza kabiną pojazdu. Dzienny limit czasu pracy kierowcy może obecnie zostać wydłużony jedynie do dwóch godzin i to tylko w przypadku powrotu do bazy. Zasady wynagradzania kierowców realizujących przewozy międzynarodowe uległy gruntownej zmianie od lutego 2022 r.

Umowa o pracę – najdroższa

Nowelizacja wprowadziła wymóg wypłacania kierowcom minimalnego wynagrodzenia odpowiadającego stawkom obowiązującym w kraju przez którego terytorium realizowany jest przewóz przez firmę transportową z siedzibą w państwie niepowiązanym z ładunkiem. Dodatkowymi utrudnieniami dla kierowców międzynarodowych jest powrót do bazy w kraju siedziby przewoźnika, realizowany raz na osiem tygodni, czy też zakaz realizacji więcej niż trzech przejazdów kabotażowych w ciągu siedmiu dni. Pakiet Mobilności dokonał ponadto likwidacji możliwości klasyfikowania podróży służbowej, jako formy, w której wykonywane są zadania służbowe kierowców, wykonujących międzynarodowe przewozy.

Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców enumeratywnie wymienia legalne formy zatrudnienia zatrudnionych kierowców:

  1. umowa o pracę;
  2. umowa zlecenie;
  3. umowa o świadczenie usług kierowania pojazdem.

Umowa o pracę jest najdroższą opcją zatrudnienia kierowcy, a na gruncie prawa pracy nie dopuszcza ona możliwości wypłacania kierowcy diet i ryczałtów noclegowych. Z tych przywilejów podatkowych może natomiast skorzystać pracownik zatrudniony na podstawie umowy o świadczenie usług i kierowania. W stosunku do umowy o pracę ten rodzaj zatrudnienia stanowi pewną formę obniżenia kosztów pracodawcy przy większym wynagrodzeniu dla pracownika.

Lipcowe nowelizacje czyli tzw. „Nowy Polski Ład” wprowadziły liczne modyfikacje do wynagrodzeń na podstawie umowy o pracę, czyniąc ją nieco korzystniejszą dla większości typów wynagrodzeń. Nowy pakiet zmian obejmuje przede wszystkim:

  • zredukowanie z 17 proc. do 12 proc. stawki podatku przewidzianej dla dochodów nieprzekraczających drugiego progu podatkowego w kwocie 120 tys. zł;
  • zlikwidowanie tzw. ulgi dla klasy średniej;
  • wprowadzenie nowej skali podatkowej;
  • obniżenie 1/12 kwoty zmniejszającej podatek do poziomu 300 zł;
  • pobór części zaliczki podatkowej;
  • rozszerzenie zerowego PIT na zasiłki macierzyńskie.

Opodatkowanie średniego wynagrodzenia kierowców za 2021 r. na podstawie umowy o pracę kształtuje się następująco.

 

Umowa o pracę Od lipca 2022 r.
Przychód miesięczny (na umowie) 10 500 zł
Średni, roczny przychód brutto (na umowie) 126 000 zł
Koszty uzyskania przychodów 3 600 zł
Dochód 122 400 zł
ZUS 14 188 zł
Składka na ubezpieczenie chorobowe 3 087 zł
Łącznie składki na ZUS 17 275 zł
Podstawa opodatkowania 105 125 zł
Kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł
PIT 9 015 zł
ZUS 17 275 zł
Składka zdrowotna 9 785 zł
Danina solidarnościowa 0 zł
SUMA obciążeń 36 075 zł
Efektywna stopa obciążeń 28,63%
Ile zostaje netto w roku podatkowym? 89 925 zł
Ile zostaje netto miesięcznie? 7 494 zł

Tab. 1 – opodatkowanie w ramach umowy o pracę.

 

Ryzykowne samozatrudnienie

Najdonioślejszą korzyścią samozatrudnienia jest wyższa pensja pracownika, a dla przedsiębiorstwa zlecającego przewozy niższe koszty pracownicze. Własna działalność zapewni kierowcy większą swobodę w wykonywaniu przejazdów, bowiem nie podlega on stosunkowi służbowemu. Umożliwi mu to dowolną rezygnację z kursów uciążliwych czy też mało opłacalnych.

Ustawodawca nie wymienia samozatrudnienia jako legalnej formy współpracy między kierowcą a pracodawcą. Klasyfikacja kodów PKD nie przewiduje również formy działalności, która polega na kierowaniu cudzym pojazdem. Kierowcy tacy są przypisani do sekcji działu transport, co oznacza, że podlegają oni regulacjom unijnym, jak i Ustawie o transporcie drogowym poprzez konieczność posiadania licencji. Konsekwencjami za świadczenie przewozów na tego typu współpracy bez posiadanej licencji jest ryzyko narażenia się na sankcje finansowe oraz na odpowiedzialność za niewłaściwe wyliczenie wymiaru godzin wynagrodzenia. Co więcej elektroniczny system w którym realizowane są zgłoszenia kierowców – IMI – nie przewiduje formy zatrudnienia w postaci kontraktu pomiędzy dwoma firmami. System ten dla wszystkich krajów Unii Europejskiej przewiduje jedynie relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

W konsekwencji forma współpracy B2B może zostać podważona zarówno przez polskie jak i zagraniczne służby. Przez ograny kontrolujące zakwestionowane może zostać w szczególności spełnienie wymogów dotyczących europejskich płac minimalnych, zgodnych z wysokościami należnych diet za przejazd służbowy dla danego kraju.

Zgodnie z poniższymi wyliczeniami, większe „wynagrodzenie” będzie jednak przysługiwać samozatrudnionym i to przy założeniu braku kosztów uzyskania przychodu.

 

Porównanie opodatkowania na JDG (ryczałt + liniowy)

Średni, roczny przychód netto (bez VAT) 126 000 zł
Średnie, roczne koszty uzyskania przychodów (netto) 0 zł
Średni dochód 126 000 zł
Składki na ZUS (rocznie) 13 491 zł
Podstawa opodatkowania 112 509 zł
JDG – Podatek liniowy 19 proc. 2022 r.
PIT 20 329 zł
ZUS 13 491 zł
Składka zdrowotna 5 513 zł
Danina solidarnościowa 0
SUMA obciążeń 39 333 zł
Efektywna stopa obciążeń 31,22 proc.
Ile zostaje netto? 86 667 zł
Ile zostaje netto miesięcznie? 7 222 zł
JDG – Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Stawka 8,5 proc. 2022 r.
ZUS 12 446 zł
PIT 9 367 zł
Składka zdrowotna 6 719 zł
Suma obciążeń 29 576 zł
Efektywna stopa obciążeń 23,47 proc.
Ile zostaje netto? 96 424 zł
Ile zostaje netto miesięcznie? 8 035 zł

 

Skala podatkowa

Średni, roczny przychód netto (bez VAT) 126 000 zł
Średnie, roczne koszty uzyskania przychodów (netto) 0 zł
Średni dochód 126 000 zł
Składki na ZUS (rocznie) 13 491 zł
Podstawa opodatkowania 112 509 zł
Skala podatkowa z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej 2022 r.
Kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł
Podstawa opodatkowania po uldze 112 509 zł
PIT 9 901 zł
ZUS 13 491 zł
Składka zdrowotna 10 126 zł
Danina solidarnościowa 0 zł
Suma obciążeń 33 518 zł
Efektywna stopa obciążeń 26,60%
Ile zostaje netto? 92 482 zł
Ile zostaje netto miesięcznie? 7 707 zł

 

Z powyższych wyliczeń największe wynagrodzenie netto przypada dla działalności opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Co więcej w wyliczeniach została uwzględniona stawka 8,5 proc. dla działalności usługowej w postaci świadczenia usług kierowcy. Istnieje jednak możliwość podlegania pod stawkę 5,5 proc. dla przychodów w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Taka forma opodatkowania, aby nie rodziła ryzyka jej zakwestionowania przez urzędy, powinna być wcześniej potwierdzona interpretacją indywidualną wydaną przez dyrektora Krajowej Izby Skarbowej.

Należy wziąć pod uwagę także takie ujemne strony pracy na własny rachunek, jak: brak płatnych urlopów wypoczynkowych czy nadgodzin, a także konieczność indywidualnego opłacenia okresowych badań lekarskich oraz wszelkich opłat drogowych. Wymiar oskładkowania ZUS dla przedsiębiorcy również jest wysoki, dla samozatrudnionego dochodzą ponadto koszty księgowe. Praca na własny rachunek nie uprawnia też kierowcy do zaliczenia w poczet wynagrodzenia diet i ryczałtów noclegowych, które są korzystne podatkowo.

 

Ryzyka samozatrudnienia

Zgodnie z polskim prawem kierowca będący na samozatrudnieniu jest przewoźnikiem, przyjmuje on zatem na siebie ryzyka, które w normalnym stanie rzeczy ciążyłby na jego pracodawcy. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej na własny rachunek kierowca przejmuje na siebie odpowiedzialność za naruszenie norm czasu pracy, podlega on bowiem tym samym przepisom o czasie pracy co pracownik etatowy, ale za tego drugiego odpowiedzialność ponosi pracodawca. Również obowiązki prawne wykonywania transportu drogowego są niezmienne dla każdego kierowcy, o tyle że kierowca-przedsiębiorca również w tym zakresie przenosi na siebie odpowiedzialność. Kierowca pracujący pod własną firmą będzie odpowiadał również za ewentualne zniszczenia ładunku czy samochodu podczas wykonywanego przejazdu, czy też za niedopełnienie szeregu obowiązków dokumentacyjnych.

Należy pamiętać o przepisach prawa pracy, które ograniczają możliwość świadczenia usług na podstawie umowy B2B przez okres 30 dni na rzecz byłego pracodawcy. Takie przypadki są przedmiotem częstej kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy w kwestii celowego omijania stosunku pracy ze względów podatkowych. Przy decyzji o współpracy z byłym pracodawcą nie istnieje możliwość opodatkowywania dochodów podatkiem liniowym w pierwszym roku działalności.

Samozatrudnienie pozwala na obniżenie kosztów pracowniczych oraz zwiększenie wynagrodzeń dla kierowców, niesie natomiast sporo ryzyk, w tym prawnych – szczególnie dla samozatrudnionych kierowców nieposiadających licencji.


Artykuł ukazał się w 5 wydaniu /2022 (październik – listopad) czasopisma Transport Manager

Konrad Dura – doradca podatkowy, ekspert kancelarii Mariański Group w Łodzi

Kamil Kopeć – aplikant adwokacki, konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Mariański Group

Zobacz również

Prawo

Aresztowania polskich ciężarówek na Białorusi

Prawo

Prawne aspekty wdrażania pracy zdalnej

Ostatnio dodane:

  • Pierwsze w Europie rozwiązanie multimodalne z ciężarówkami elektrycznymi w barwach polskiego DHL
  • Kontrole w firmach transportowych z kapitałem rosyjskim i białoruskim
  • Wielton kupi 100 proc. udziałów Langendorf
  • Przewoźnicy nie chcą konkurencji zza wschodniej granicy
  • Niemieckie myto – rewolucja grudniowa
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019