Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

MI uspokaja w sprawie mandatów na podstawie wskazań tachografu

26 stycznia 2023

Projekt rozporządzenia w sprawie kontroli przewozów drogowych wzbudził niepokój przewoźników w kwestii możliwości nakładania grzywien za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań tachografu. Jak informuje dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Infrastruktury uspokaja, że zasady się nie zmieniły.

 

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie kontroli przewozu drogowego. Zaniepokojenie przewoźników wzbudził zmieniony załącznik nr 5, który wcześniej określał formularz do przekazywania danych statystycznych zgromadzonych w wyniku kontroli, w toku których nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny. W projektowanym rozporządzeniu załącznik ten określa zasady przeprowadzenia kontroli.

 

Zmian ma nie być

W przypadku kontroli przeprowadzanej na drodze, pkt 4 załącznika dotyczy badania „przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdów”, a zgodnie z pkt 5 inspektorzy będą sprawdzać „prędkości chwilowe osiągnięte przez pojazd, zapisane przez tachograf cyfrowy, w tym tachograf inteligentny” przez czas nie dłuższy niż poprzednie 24 godziny użytkowania pojazdu.

Co prawda podstawowym zadaniem tachografów jest rejestracja czasu pracy i odpoczynku kierowcy, ale urządzenia te zapisują również prędkość pojazdu. W dodatku, zgodnie z art. 97 par. 1 pkt 3 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, funkcjonariusz może nałożyć grzywnę za wykroczenie stwierdzone za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego – a takim jest właśnie tachograf.

 

Nowe rozporządzenie nic nie zmienia

Tyle że obecnie przypadki nakładania na kierowców mandatów za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań tachografu są niezwykle rzadkie. Po opublikowaniu projektu transportowcy zaczęli się zastanawiać, czy teraz kontrolowana będzie prędkość osiągnięta przez ciężarówkę lub autobus przez ostatnie 24 godziny jazdy. To oznaczałoby możliwość nakładania mandatów za przekroczenie maksymalnych prędkości dla danej kategorii pojazdów.

Ministerstwo Infrastruktury uspokaja, że projekt nowego rozporządzenia nic nie zmienia, ponieważ zapisy dotyczące możliwości kontrolowania zarejestrowanych przez tachograf prędkości znajdują się już w obecnym rozporządzeniu, tylko że w załączniku nr 4. FG

 

Źródło: www.gazetaprawna.pl

 

Fot. Pixabay

 

 

Zobacz również

Prawo

Aresztowania polskich ciężarówek na Białorusi

Prawo

Prawne aspekty wdrażania pracy zdalnej

Ostatnio dodane:

  • Pierwsze w Europie rozwiązanie multimodalne z ciężarówkami elektrycznymi w barwach polskiego DHL
  • Kontrole w firmach transportowych z kapitałem rosyjskim i białoruskim
  • Wielton kupi 100 proc. udziałów Langendorf
  • Przewoźnicy nie chcą konkurencji zza wschodniej granicy
  • Niemieckie myto – rewolucja grudniowa
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019