Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

Wydłużenie czasu pracy kierowcy pojazdu ciężarowego

13 stycznia 2023

Pakiet Mobilności wprowadził liczne zmiany w zakresie czasu pracy kierowców, którzy wykonują swoje obowiązki na obszarze Unii Europejskiej. Obecne oraz nadchodzące zmiany dotyczą zarówno przewozów busem, jak i transportu ciężkiego. „W związku z nowymi przepisami regularnie pojawiają się pytania o możliwie efektywne wykorzystanie czasu jazdy kierowcy” – cztamy na portalu www.inelo.pl .

 

Kiedy i na jakich zasadach możliwe jest wydłużenie czasu jazdy kierowcy? W jakich sytuacjach można zastosować odstępstwa od obwiązujących przepisów?

 

Pakiet mobilności a wydłużenie czasu pracy kierowcy

Możliwość wydłużenia czasu jazdy kierowcy daje artykuł 12 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006. Wprowadzone w związku z Pakietem Mobilności zmiany pozwalają w specyficznych okolicznościach na wydłużenie dziennej lub tygodniowej jazdy o 1 lub 2 godziny.

 

Wydłużenie czasu jazdy o 1 godzinę – warunki

Artykuł 12 Rozporządzenia wskazuje:

„Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku”.

Przywołany powyżej artykuł 6 opisuje dzienny, tygodniowy i dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu. Artykuł 8 dotyczy natomiast długości dziennych i tygodniowych odpoczynków.

Wydłużenie czasu jazdy nie jest normą i może mieć miejsce wyłącznie w związku z wystąpieniem wyjątkowych okoliczności. Kierowca nie może przekroczyć limitu 4,5 godziny jazdy ciągłej, a czas odpoczynku po powrocie do bazy lub miejsca zamieszkania musi wynosić co najmniej 24 godziny.

 

Wydłużenie czasu jazdy o 2 godziny – warunki

W rozporządzeniu przewidziano takie same warunki, jeśli chodzi o przekroczenie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o dwie godziny. Kierowca musi ponadto:

  • odbyć 30-minutową przerwę bezpośrednio przed wydłużeniem czasu jazdy,
  • wykorzystać regularny tygodniowy (45-godzinny) odpoczynek w swoim miejscu zamieszkania lub w firmowym centrum operacyjnym.

Szczegóły na stronie: https://inelo.pl/wydluzenie-czasu-pracy-kierowcy/

 

Fot. Pixabay

 

 

 

Zobacz również

Prawo

Francuskie kary za brak powrotu kierowy do miejsca zamieszkania

Prawo

Koniec bezterminowego prawa jazdy

Ostatnio dodane:

  • Francuskie kary za brak powrotu kierowy do miejsca zamieszkania
  • E-faktury o pół roku później
  • Zdaniem kierowców warunki sanitarne ich pracy nie poprawiają się
  • Podwojenie liczby niewypłacalności w transporcie drogowym w 2022 r.
  • Dniówki w transporcie – jak rozliczyć kierowców zgodnie z przepisami w 2023?
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019