
Tesla dostarczyła swoją pierwszą półciężarówkę elektryczną do PepsiCo. Dostawa następuje tydzień po tym, jak konkurent Tesli – Renault dostarczył flotę 30 ciężarówek elektrycznych do Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) w Belgii, które zaczną wkrótce realizować ostatni etap dostaw do lokalnych klientów w rejonie Antwerpii.
Jak donosi portal www.wnp.pl PepsiCo wstępnie zamówiło 100 ciężkich półciężarówek Tesli klasy 8 w 2017 r. i spodziewa się wprowadzić do użytku 15 elektrycznych ciężarówek do końca tego roku w swojej fabryce w Sacramento i fabryce Frito-Lay w Modesto w Kalifornii. UPS, Walmart Canada i Sysco również złożyły rezerwacje na elektryczną półciężarówkę Tesli, gdy została ona po raz pierwszy ogłoszona jeszcze w 2017 r. – podaje Reuters.
Zasilany bateriami samochód o zasięgu do 900 km jest pierwszą półciężarówką zaprojektowaną od początku jako elektryczna.
Transport ciężarowy od dawna jest preferowaną metodą transportu towarów w Stanach Zjednoczonych, ale dojrzał już do innowacji i ulepszeń. Firmy takie jak PepsiCo, które transportują ciężarówkami wiele towarów, są obciążone ogromnymi rachunkami za transport i wysoką emisją gazów cieplarnianych, więc szukają czystych i opłacalnych zamienników dla swoich flot półciężarówek z silnikiem diesla. Chociaż półciężarówki stanowią zaledwie 1 proc. amerykańskiej floty pojazdów, są odpowiedzialne za 18 proc. emisji gazów cieplarnianych.
Elektryfikacja tego rynku okazała się jeszcze większym wyzwaniem niż elektryfikacja lekkich ciężarówek i samochodów osobowych, ale Tesla i jej półciężarówka – kreatywnie nazwana „Semi” – może sprostać temu zadaniu.
Tesla przedstawiła specyfikację Semi. Oto dane ze strony internetowej Tesli:
- Zasięg do 800 km (500 mil)
- Przyspieszenie od ) do 100 km/h w 20 sekund z pełnym ładunkiem ok. 360 km
- Układ napędowy złożony z trzech niezależnych silników umieszczonych na tylnych osiach.
- Oszczędność paliwa do 200 tys. dol. w ciągu trzech lat
- Fotel kierowcy znajduje się w środku kabiny o szklanych ścianach.
W 2017 r. Tesla podała cenę Semi – to od 150-180 tys. USD, w zależności od rozmiaru baterii i zasięgu. Tesla oczekuje, że roczna produkcja samochodu w Ameryce Północnej wyniesie około 50 tys. sztuk do 2024 r. To dałoby Tesli znaczny udział w amerykańskim rynku, gdzie w okresie od lipca 2021 do czerwca 2022 zostało wyprodukowanych około 260 tys. ciężarówek klasy 8.
Wejście Tesli na rynek ciężarówek otwiera technologiczną rywalizację z takimi producentami półciężarówek jak Mack, Volvo, Freightliner i Peterbilt. Ale tylko jeśli pionier EV będzie w stanie wykazać ekonomiczną korzyść z elektryfikacji transportu ciężarowego. TR
Źródło: www.wnp.pl