
Od 1 stycznia 2023 r. wzrosną stawki opłat dla samochodów ciężarowych. Wszystko za sprawą waloryzacji i ekologia. 25 listopada 2022 r. Bundesrat uchwalił piątą nowelizację ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z niemieckich dróg federalnych, która obejmuje taryfy opłat drogowych, mające obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Monitor Federalny opublikował stawki 30 listopada. 40-tonowy zestaw z homologacją Euro6 zapłaci 19 centów za km, o 3,8 proc więcej niż w tym roku. Dla zestawu z silnikiem Euro5 stawka wzrosła o 18 proc., dla Euro4 z filtrem cząstek stałych myto powiększyło się o niemal 24 proc.
Niemiecki parlament zwiększył obciążenie za zanieczyszczenie powietrza i hałas. W Niemczech opłaty obowiązują dla samochodów o dmc powyżej 7,5 tony.
W przyszłym roku także w Polsce wzrosną ceny myta pobieranego przez KAS (w systemie e-Toll) na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Znowelizowana ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada wzrost stawek myta o wskaźnik „wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego”. Obecnie jest to około 14,5 proc. Szczegółowe stawki Mautu w Niemczech w tabeli. JW
Źródło: www.logistyka.rp.pl i www.guretruck.com
Fot. Pixabay