Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Logistyka

Baltic Hub rozpoczyna budowę trzeciego nabrzeża w Porcie Gdańsk

30 listopada 2022

28 listopada 2022 r., Baltic Hub (funkcjonujący wcześniej pod nazwą DCT Gdańsk), operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marka Gróbarczyka, uroczyście rozpoczął budowę T3 – trzeciego nabrzeża głębokowodnego. Pełne zakończenie projektu planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 r. Będzie to trzecie nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m, zdolne do obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Dzięki nowej inwestycji Baltic Hub będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, obsługującym rynki Europy Środkowo-Wschodniej i krajów bałtyckich.

 

W ramach nowej inwestycji powstanie także plac o dodatkowej powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt wart jest łącznie 450 milionów euro i będzie otwarty dla działalności komercyjnej już po zakończeniu pierwszej fazy budowy w pierwszej połowie 2024 r. To potwierdzenie ambicji Baltic Hub, by rozwijać największy hub kontenerowy w kierunku jednego z największych terminali kontenerowych

w Europie,

 

Harmonogram inwestycji

Budowa T3 będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex oraz DEME zbuduje 36-hektarową platformę przylegającą do Terminalu nr 1 (T1). Powstanie ona w całości na morzu, a jej budowa zostanie zakończona w pierwszej połowie 2024 r. – zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się wówczas o 1,5 mln do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Prace mają ruszyć w pierwszych miesiącach 2023 r., a zakończą się w drugim kwartale 2025 r.

Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu składowym. Operatorzy będą je mogli zdalnie obsługiwać z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajniejsze, bardziej nowoczesne i komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

 

Nowe możliwości T3

Baltic Hub jest największym terminalem kontenerowym w Polsce, mającym na swoim koncie imponujące sukcesy. W momencie otwarcia 15 lat temu Baltic Hub posiadał jedno głębokowodne nabrzeże, osiągając roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 tys. TEU. Teraz jest prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, wynikiem ponad 2,09 mln przeładowanych TEU w 2021 r. oraz roczną zdolnością przeładunkową sięgającą 3 mln TEU. Obecnie Baltic Hub dysponuje dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 1,3 km, 14 suwnicami typu STS oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.

– Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych, powiedział Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej. – Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję – budowę największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo, ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne.

W dodatku Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej obsługując Niemcy oraz rynki pozbawione dostępu do morza, takie jak Czechy, Słowację, czy Węgry. To efekt systematycznie przez lata kontynuowanych inwestycji, zwiększających zdolność przeładunkową na kolei do 750 tys. TEU w 2020 r. JK

 

 

Zobacz również

Logistyka

Uzbekistan i Kazachstan rywalizują o szlaki transportowe

Logistyka

Zapraszamy już w marcu! XII edycja konferencji SYSTEMY KOLEJOWE|FORUM INTERMODALNE

Ostatnio dodane:

  • Francuskie kary za brak powrotu kierowy do miejsca zamieszkania
  • E-faktury o pół roku później
  • Zdaniem kierowców warunki sanitarne ich pracy nie poprawiają się
  • Podwojenie liczby niewypłacalności w transporcie drogowym w 2022 r.
  • Dniówki w transporcie – jak rozliczyć kierowców zgodnie z przepisami w 2023?
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019