
Wyraźne uspokojenie na rynku ropy naftowej i umocnienie złotego spychają hurtowe ceny paliw na rynku krajowym w dół. I chociaż obniżki na stacjach paliw są zauważalne, to pozostają jeszcze daleko za spadkiem cen w hurcie. Paradoksalnie sytuacja taka, jeśli utrzyma się do końca roku, pozwoli na zminimalizowanie skutków powrotu 23 proc. stawki podatku VAT od początku nowego roku.
Tymczasem średnie ceny na stacjach kształtują się na poziomie: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,58 zł/l (-4gr/l), bezołowiowej 98 – 7,31 zł/l (bz), oleju napędowego 7,74 zł/l (-6 gr/l), autogazu 3,01 zł/l (-2 gr/l).
Wato zaznaczyć, że w niewielu niektórych lokalizacjach obserwujemy spadki cen benzyny i oleju napędowego do poziomów znacznie poniżej średniej krajowej. Tu benzyna 95 kosztuje ok. 6,30 zł/l, a olej napędowy około 7,30 zł/l.
W przyszłym tygodniu średnie ceny benzyny Pb95 mogą spaść w okolice 6,53 zł/l, benzyny Pb98 – 7,25 zł/l, oleju napędowego – 7,68 zl/l i LPG – 3,00 zł/l.
Ropa naftowa
Ceny styczniowej serii kontraktów na ropę naftową Brent utrzymują się w rejonie 87 USD/bbl.
Tydzień rozpoczął się od dużej zmienności na rynku w efekcie spekulacji o możliwej zmianie przez OPEC+ październikowej decyzji o cięciu limitów wydobycia. Zamiast 2 mln bbl/d limity miałyby zostać obniżone o 1,5 mln bbl/d. Minister energii Arabii Saudyjskiej zaprzeczył tym doniesieniom w oficjalnym oświadczeniu podkreślając, że decyzja OPEC+ o redukcji limitów wydobycia o 2 mln blb/d jest wiążąca do końca 2023 roku, a jeśli zajdzie potrzeba dalszej redukcji wydobycia w celu przywrócenia równowagi popytowo-podażowej, OPEC+ jest zawsze gotowy do interwencji.
Embargo na rosyjską ropę
Rynek czeka na ostateczną decyzję UE i G7 w kwestii ustalenia limitów cen na ropę rosyjską. Dyskutuje się obecnie o przedziale 65-70 USD/b. Ustalenie limitu ceny na tym poziomie byłoby wyższe od wcześniejszych oczekiwań.
Ceny frachtu tankowców do transportu ropy naftowej osiągają bliskie rekordom poziomy na dwa tygodnie przed wejściem w życie unijnego embarga na import rosyjskiej ropy naftowej drogą morską.
Zgodnie z danymi chińskiej GAC w październiku eksport diesla z Chin do Holandii wzrósł blisko 70 proc. w skali miesiąca do 198 tys. ton co w normalnych warunkach rynkowych odpowiadałoby ponad 8 proc. europejskiego importu diesla.
Zapasy diesla w północno-zachodnim europejskim regionie ARA są 25 proc. niższe od 5-letniej średniej, jednak od czerwca tego roku, kiedy obserwowaliśmy tegoroczne minima powoli rosną
Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert
Źródło: www.reflex.com.pl
Fot. Pixabay