
Akumulatory TE z technologią EFB
Akumulatory o pojemnościach 240 Ah i 190 Ah to odpowiedniki tych najczęściej spotykanych w pojazdach – o pojemnościach 180 Ah i 225 Ah.
Poprawienie parametrów osiągnięto przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów akumulatorów, co powoduje,
że pasują w pojeździe bez żadnych przeróbek.
Wprowadzone udoskonalenia mają na celu lepsze dostosowanie akumulatora do wymagań współcze-snych pojazdów ciężarowych z dużą ilością odbiorników elektrycznych
Dzięki większej pojemności doskonale sprawdzają się w samochodach pracujących w ciężkich warunkach lub mających duże zapotrzebo-wanie na prąd.Akumulatory TE EFB mają odporność na wstrząsy spełniającą standard V4 (co odpowiada odporności na wstrząsy do 6 g), większą tolerancję na pracę z niskimi stopniami naładowania oraz są dużo bardziej odporne na pracę cykliczną.
Odporność na wstrząsy zwiększają:
▶ klejenie na gorąco całych pakietów płyt do dna obudowy, co dodatkowo zmniejsza obciążenia mechaniczne połączeń wewnętrznych akumulatora
▶ pokrycie płyty dodatniej warstwą poliestru, co poprawia stabilność masy czynnej zapobiegając jej opadaniu z kratki, zwiększając odpor-ność na pracę cykliczną oraz odporność na wstrząsy i wibracje
▶ wzmocnienie klejem termoplastycznym miejsc mocowania płyt do ich łączników, co zmniejsza ryzyko oberwania pojedynczych płyt
▶ zastosowanie dodatkowych stabilizatorów mostków pomiędzy trzecią a czwartą celą, co przeciwdziała pęknięciu mostka w miejscu najbardziej obciążonym mechanicznie.
Oprócz zwiększonej odporności na wstrząsy akumulatory TE posiadają szereg rozwiązań technicznych poprawiających ich właściwości eksploatacyjne. Zastosowanie mikroporowatych separatorów kopertowych zapobiega zwarciu płyt dodatniej i ujemnej i wydłuża żywot-ność akumulatora.
Konstrukcja kratki ołowianej produkowanej metodą wytłaczania charakteryzuje się skróconymi drogami przepływu prądu, co zmniejsza oporność wewnętrzną i zwiększa moc, a specjalny stop ołowiu zwiększa odporność na korozję i zapewnia niski stopień samorozładowania.
Unikalnym rozwiązaniem zastosowanych w akumulatorach TE są cyrkulatory kwasowe znajdujące się w każdej celi. Zapobiegają one roz-warstwianiu się elektrolitu i pozwalają na utrzymanie jego równej gęstości, co zwiększa dostępny prąd rozruchowy w akumulatorach częściowo rozładowanych oraz opóźnia zjawisko zasiarczania płyt.
Nr Bosch | ETN | Ah | A (EN) | Dł. Szer. Wys. | Kod EAN |
0 092 TE0 777 | 690 500 105 | 190 | 1050 | 513x223x223 | 4 D47 026 063 561 |
0 092 TE0 888 | 740 500 120 | 240 | 1200 | 518x276x242 | 4 D47 026 063 578 |