
Przedsiębiorcy niecierpliwie czekają nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz prawa przewozowego, aby możliwe było stosowanie elektronicznych listów przewozowych. Nadawcy i przewoźnicy już wdrażają elektroniczne listy przewozowe. Polskie prawo wymaga stosowania papierowych wersji WZ oraz CMR, więc dla potrzeb naszych służb kontrolnych te dokumenty są drukowane, co tworzy hybrydowy system. W innych krajach wystarczą elektroniczne wersje. Elektroniczne listy przewozowe są atrakcyjne także dla przewoźników.
Chodzi o przyspieszenie płatności za usługę oraz o bezpieczeństwo dokumentów. Papierowe są wysyłane do firmy przez kierowców, więc trzeba na nie czekać, co opóźnia rozpoczęcie fakturowania. Bywa, że paczka, w której jest 20 listów przewozowych ginie.
Próby trwają też w innych krajach. We Włoszech w 2021 r. 5 firm transportowych przeprowadziło pilotaż wdrożenia elektronicznych listów. Firmy wypróbowały eCMR trzech dostawców: włoskiego Acucuride, belgijskiego Pionira oraz holenderskiego Transfollow. Samochody wykonały ponad 100 wyjazdów, w których eCMR był używany w formie hybrydowej, czyli równolegle z tradycyjnym papierowym CMR. Trasy wiodły do: Belgii, Francji, Niemiec, Holandii, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii i Szwajcarii. OP
Źródło: www.pisil.pl
Fot. Pixabay