
Dziennik Rzeczpospolita informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa dopuściła na razie dwóch operatorów systemu poboru myta EETS (Europejski System Opłaty Drogowej). Trwają procedury akredytacyjne, ale nie wiadomo, kiedy KAS je zakończy.
Szef KAS podpisał 14 lutego 2022 r. pierwszą umowę z dostawcą EETS w Polsce, firmą Telepass S.p.A. Drugą umowę podpisał 7 lipca z Toll4Europe GmbH. KAS informuje, że trwają procedury akredytacyjne tych dostawców, a usługa EETS zostanie uruchomiona po ich zakończeniu. KAS dodaje, że zainteresowanie świadczeniem usługi EETS w systemie e-TOLL wyraziło łącznie 7 dostawców.
Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) to określona unijną dyrektywą z 2004 r. usługa umożliwiająca opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat. Kierowca decydujący się na usługę EETS zawiera umowę z jednym wybranym przez siebie dostawcą EETS, korzysta tylko z jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, które obsługuje wszystkie technologie: DSRC, GNSS, GSM-GPRS i ANPR), posiada jedno konto użytkownika oraz otrzymuje jedną fakturę za wszystkie przejazdy.
EETS oferowane jest od trzech lat, wdrożone zostało w: Austrii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Portugalii. W 2021 r. do tej listy doszła Szwajcaria, w tym dojdą Polska, Czechy, Słowacja i Słowenia.
Dla międzynarodowych przewoźników drogowych urządzenia EETS są bardzo wygodne, ponieważ Europę łączy ponad 200 tys. km płatnych dróg, mostów i tuneli, za które opłaty można uiścić jednym urządzeniem.
Europejska sieć drogowa jest zarządzana przez ponad 140 różnych firm i agencji rządowych. Bez EETS niemal cała szyba ciężarówki byłaby zalepiona urządzeniami do poboru myta.
Światowy rynek elektronicznego poboru myta wyceniany jest w tym roku na 8,3 mld dol., a do 2026 r, spodziewany jest średnio 6,5-procentowy roczny wzrost do 11,4 mld dol., szacuje firma Markets and Markets.
Jeden z liderów rynku, należący do Atlantii Telepass notuje ponad 7 mld euro przychodów i wyceniany jest na 2 mld euro. Należący do grupy Vinci francuski Axxes ma 1 mld euro przychodów. Najmłodszy konkurent to Toll4Europe GmbH, założony 7 kwietnia 2017 r. przez T-Systems, Daimler Truck, DKV i Shell.
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Fot. Pixabay