Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM Poleca
  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

Za cztery miesiące zmiany w prawie spółek

22 czerwca 2022

Portal www.prawo.pl przypomina, że już za cztery miesiące wejdzie w życie jedna z największych nowelizacji Kodeksu spółek handlowych. Obejmuje ona zupełnie nowe regulacje w zakresie grup spółek – tzw. prawo holdingowe. W szczególności zmienione zostaną zasady funkcjonowania organów spółek. Tak duża nowelizacja wymaga dostosowania się firm do nowych regulacji. W niektórych przypadkach może to wymagać zmiany umowy lub statutu spółki.

 

Najtrudniejsze zadanie czeka spółki, które będą wchodzić w skład grupy spółek. Przepisy regulujące funkcjonowanie holdingów zakładają bowiem znacząco inne zasady ładu korporacyjnego niż w przypadku spółek, które nie wchodzą w skład grupy spółek, nawet tych, które faktycznie tworzą struktury holdingowe. Konieczne więc będzie dostosowanie wewnętrznych regulacji korporacyjnych do tych nowych zasad i procedur. Co więcej, w niektórych przypadkach ustawodawca pozostawił wspólnikom (akcjonariuszom) większą lub mniejszą swobodę w zakresie przyjęcia poszczególnych elementów kodeksowego modelu funkcjonowania grupy spółek. Należy więc rozważyć, jakie rozwiązanie będzie w danym przypadku odpowiadało ich interesom.

 

Zmiany wewnętrznych regulaminów

Jednym z głównych i jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych elementów konstrukcji prawnej grupy spółek, przyjętej przez polskiego ustawodawcę, jest instytucja wiążącego polecenia. Polecenia takie spółka dominująca będzie mogła wydawać spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek. Jakkolwiek nowe przepisy określają zasady wydawania wiążących poleceń oraz odmowy ich wykonania, to przyznają spółkom pewną swobodę w tym zakresie, przewidując, że umowa albo statut spółki zależnej uczestniczącej w grupie spółek może przewidywać dodatkowe przesłanki odmowy wykonania wiążącego polecenia. Jednak skuteczne przyjęcie uchwały o zmianie umowy albo statutu w tym zakresie wymaga odkupienia przez spółkę dominującą udziałów albo akcji tych wspólników albo akcjonariuszy spółki zależnej, którzy nie zgadzają się na zmianę, w trybie określonym w art. 21 ze zn. 4  par. 4 k.s.h.

 

Większe uprawnienia spółki dominującej

Radzie nadzorczej spółki dominującej przyznano z kolei uprawnienie do sprawowania nadzoru nad realizacją interesu grupy spółek przez spółkę zależną uczestniczącą w grupie spółek. Jednak umowa albo status spółki dominującej lub spółki zależnej może tę kwestię regulować odmiennie. Ponownie więc wspólnikom (akcjonariuszom) spółek przyznano możliwość modyfikacji (a w tym przypadku nawet wyłączenia) jednego z kodeksowych elementów modelu funkcjonowania grupy spółek.

W celu ochrony wspólników i akcjonariuszy mniejszościowych spółki zależnej uczestniczącej w grupie spółek ustawodawca przewidział możliwość żądania przez nich wyznaczenia firmy audytorskiej w celu zbadania rachunkowości oraz działalności grupy spółek. Umowa albo statut spółki zależnej może jednak przewidywać ograniczenie zakresu badania tylko do tej spółki oraz jej stosunków z pozostałymi spółkami uczestniczącymi w grupie spółek.

Wymienione rozwiązania, to tylko niektóre z elementów modelu funkcjonowania grupy spółek, które należy uwzględnić na etapie wejścia do takiej struktury. Zakres działań, które należy podjąć lub przynajmniej rozważyć w przypadku spółek, które będą uczestniczyć w grupie spółek, jest oczywiście znacznie szerszy.

 

Czytaj więcej na Prawo.pl:

https://www.prawo.pl/biznes/jak-musza-sie-dostosowac-spolki-do-zmian-w-prawie-holdingowym,515589.html

Zobacz również

Prawo

A jednak Parlament Europejski zezwala na handel emisjami w transporcie

Prawo

Kłody pod koła przewozów ponadnormatywnych

  • Nacisk na osie – koniec zamieszania na polskich drogach?
  • „Jazda na magnesie” jest przestępstwem
  • Opłaty drogowe w Estonii od 1 stycznia 2018 r.
  • Weryfikacja uprawnień kierowców a RODO. Co pracodawca może, a co powinien i jak weryfikować u kierowców.
  • TARCZA ANTYKRYZYSOWA a zwolnienia pracowników
  • Nocleg w kabinie – rzecz osądzona
  • Co kraj to kabotażowy obyczaj
  • Dumping cenowy pozwany do sądu
  • „Praca marginalna” ogranicza dostęp do zaświadczeń A1
  • „Zatrudnię spedytora z bazą …”
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Transport Manager

Media4Business sp z o.o.
ul. Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 972-124-23-01
REGON: 302312600

Menu główne

  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019