
Szefowie trzech organizacji międzynarodowych przewoźników drogowych: prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Jan Buczek oraz przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński, we wspólnym oświadczeniu wystosowali do sekretarza stanu w ministerstwie infrastruktury Rafała Webera postulaty przewoźników dotyczące zmian zasad wynagradzania kierowców.
Pełna treść pisma – poniżej:
Pan Rafał Weber
Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Infrastruktury
Szanowny Panie Ministrze,
odpowiadając na Pańskie pismo z dnia 30 maja br. (Nr DTD-1.0210.15.2022) dotyczące przedstawienia postulatów w zakresie zmiany zasad wynagradzania kierowców, uprzejmie informujemy, że reprezentowani przez nasze organizacje przedsiębiorcy oczekują:
- zmniejszenia obciążeń publicznoprawnych związanych z wypłacanym kierowcom wynagrodzeniem, tj. z ubezpieczeniem społecznym, zdrowotnym i podatkiem dochodowym do poziomu sprzed 2 lutego 2022 r.;
- zapewnienia, że wypracowane przez Ministerstwo Infrastruktury rozwiązania:
- nie spowodują uznania – przez przyjmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, na których terytoriach świadczą pracę nasi kierowcy – jakiejkolwiek części wypłacanego kierowcom wynagrodzenia za zwrot ponoszonych przez pracownika kosztów,
- nie stworzą warunków, w których pracodawca mógłby ponieść ryzyko roszczeń pracowniczych ze względu na zarzut dyskryminacji związany z przydzielanymi kierowcom zadaniami w ramach międzynarodowych przewozów drogowych,
- będą przejrzyste i łatwe w implementacji, a w szczególności nie spowodują utrudnień związanych z obliczaniem przez pracodawcę podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne oraz wysokości zaliczki na podatek dochodowy kierowcy,
- zapewnią kierowcom przewidywalne warunki zatrudnienia w zakresie wysokości wypłacanego miesięcznego wynagrodzenia netto,
- zapewnią pracodawcom przewidywalność ponoszonych kosztów pracy niezależnie od rodzaju wykonywanej międzynarodowej pracy przewozowej.
Niezależnie od powyższego należy pilnie wprowadzić zmiany prawne, które uproszczą system naliczania podstawy wymiaru składek ZUS oraz podatku PIT dla kierowców w transporcie międzynarodowym. W tym zakresie proponuje się ustanowienie, jednej kwoty odliczeń za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą, niezależnie od kraju, w którym przebywał. Ponadto z uwagi na wysoce mobilny charakter pracy kierowcy w ruchu międzynarodowym proponuje się wydłużenie okresu do wyliczenia należnego kierowcy wynagrodzenia.
Opracował: ML
Fot. Pixabay