Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM Poleca
  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Prawo

Ministerstwo Infrastruktury paraliżuje branżę transportu drogowego

12 maja 2022

6 kwietnia 2022 r. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk wydał komunikat ustanawiający ten dzień, jako termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy. Z nieoficjalnie uzyskanych informacji wynika, że minister wydając komunikat oparł się na informacji o gotowości systemu teleinformatycznego przekazanej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych SA, która jest jego operatorem.

 

W ocenie Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, do dziś, czyli po 37 dniach od ukazania się w Dzienniku Ustaw pod poz. 769 komunikatu, system trudno wciąż uznać za gotowy.

Nieprawidłowe działanie systemu, ciągłe okresowe awarie, brak podpisanych na czas umów z jednostkami zobowiązanymi do używania systemu, a także wadliwe rozwiązania nie uwzględniające określonych stanów faktycznych i prawnych przyniosły i wciąż przynoszą olbrzymie straty dla przedsiębiorców z branży transportowej i szkoleniowej, uniemożliwiają wykonywanie pracy zawodowej pracownikom tych przedsiębiorców i podważają podstawowe zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przezeń prawa.

– W samym tylko transporcie drogowym, co najmniej kilka tysięcy kierowców nie mogło i wciąż nie może przystąpić w zaplanowanym terminie do odbycia szkoleń okresowych, a tym samym przedłużyć wymagane do wykonywania zawodu kwalifikacje. Zamiast pracować muszą pozostać w domu, wykorzystując do tego urlop – komentuje Maciej Wroński, prezes TLP. Jego zdaniem każdy dzień przestoju jednego samochodu kosztuje przewoźnika od 550 do 600 euro. – Dlatego można przyjąć, że tylko i wyłącznie ze względu na brak działania systemu przez ostatnie 37 dni, straty dla całej branży transportowej mogą wynosić co najmniej 220 mln zł – dodaje Wroński.

Na dodatek z otrzymywanych w tym tygodniu od przewoźników i kierowców informacji wynika, że po kolejnej aktualizacji, systemu powiatowe wydziały komunikacji przestały przyjmować wnioski o wydanie wymyślonego przez Ministerstwo Infrastruktury Profilu Kierowcy Zawodowego (PKZ), którego uzyskanie jest warunkiem praktycznie każdej czynności związanej m.in. ze szkoleniem kierowców, ich egzaminowaniem, wymianą lub przedłużeniem prawa jazdy i z uzyskaniem karty kwalifikacji kierowcy.

– Moich trzech kierowców, którzy zgłosili się w tym tygodniu do wydziału komunikacji w Kaliszu w celu uzyskania PKZ zostało odprawionych z kwitkiem. Uzyskali oni informację, że system nie działa i być może zostanie naprawiony dopiero w czerwcu – mówi Sławomir Jakubowski, właściciel działającej od 35 lat na rynku firmy Wega A sp. z o.o.

– W Szczecinie nasi kierowcy nie są obecnie obsługiwani. Urzędnicy miejscowego wydziału komunikacji rozkładają ręce i przewidują, że usuwanie ostatnich usterek systemu może potrwać nawet kilka tygodni i do tego czasu należy się liczyć z brakiem możliwości uzyskania PKZ lub przetwarzania danych związanych z tym profilem – potwierdza sytuację Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

– Już 7 tydzień nie prowadzimy żadnych szkoleń dla kierowców zawodowych, a spowodowane jest to złymi przepisami. Nikt nie testował systemu PKZ ze szkołami jazdy, z wydziałami komunikacji. Ministerstwo o to nie zadbało – komentuje sytuację Maciej Kulka prowadzący Ośrodek Szkolenia Kierowców w Lublinie.

– Podjąłem decyzję o wypuszczaniu w trasę kierowców bez przedłużonego prawa jazdy oraz bez świadectw kierowców. Ani klientów, ani obsługujących moją firmę instytucji finansowych nie obchodzi fakt, że z winy Ministerstwa kierowcy nie mogą przejść okresowych szkoleń ani uzyskać dokumentów niezbędnych do wykonywania przez nich pracy – mówi pragnący zachować anonimowość duży polski przewoźnik.

To wszystko powoduje, że branża transportowa wrze. I pomimo, że ciężka sytuacja nie sprzyja protestom, to jednak należy się liczyć z tym, że w którymś momencie dojdzie do niekontrolowanego wybuchu. Rząd nie robi bowiem nic, aby rozwiązać zarówno ten, jak i inne problemy, do których powstania przyczynił on sam. Jako przykład można wskazać konkretne bariery i utrudnienia związane z Pakietem Mobilności i sposobem jego wdrożenia w polskim prawie, o których TLP pisało do Mateusza Morawieckiego prezesa Rady Ministrów już ponad 6 miesięcy temu, prosząc o podjęcie odpowiednich działań. I do dziś nie doczekaliśmy się żadnej reakcji ze strony rządu w tej sprawie.

 

Źródło: Transport i Logistyka Polska

Zobacz również

Prawo

Samozatrudnienie kierowców – powracający temat

Prawo

Baza eksploatacyjna – nowy obowiązek trzeba spełnić do końca 2022 r.

  • Nacisk na osie – koniec zamieszania na polskich drogach?
  • „Jazda na magnesie” jest przestępstwem
  • Opłaty drogowe w Estonii od 1 stycznia 2018 r.
  • Weryfikacja uprawnień kierowców a RODO. Co pracodawca może, a co powinien i jak weryfikować u kierowców.
  • TARCZA ANTYKRYZYSOWA a zwolnienia pracowników
  • Nocleg w kabinie – rzecz osądzona
  • Co kraj to kabotażowy obyczaj
  • Dumping cenowy pozwany do sądu
  • „Praca marginalna” ogranicza dostęp do zaświadczeń A1
  • COVID-19 jako SIŁA WYŻSZA
Zostań z nami!
Dołącz do naszego newslettera i bądź na bieżąco!
Transport Manager

Media4Business sp z o.o.
ul. Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 972-124-23-01
REGON: 302312600

Menu główne

  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019