Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM Poleca
  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Finanse

Ciężarówki zapłacą tylko za przejechane kilometry. W Unii znikną winiety

11 kwietnia 2022

Po latach sporów Parlament Europejski doszedł do porozumienia i rządy państw UE będą stopniowo wycofywać się z czasowych opłat drogowych i przejdą na opłaty za kilometraż. PE przyjął zasady aktualizacji przepisów, określających opłaty, jakie państwa członkowskie mogą nakładać na ciężarówki i samochody ciężarowe, ale także autobusy, furgonetki i samochody osobowe korzystające z dróg transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

 

Celem nowych przepisów jest zmiana modelu opłat drogowych opartego na czasie przejazdu, na system oparty na pokonanej odległości lub rzeczywistej liczbie kilometrów, aby lepiej odzwierciedlić zasady „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci”.

Od 2030 r. dla pojazdów ciężkich (ciężarówek, tirów i autobusów) na całej sieci bazowej TEN-T znikną winiety.

Ponieważ wycofaniu winiet były przeciwne państwa skandynawskie, mające wielkie połacie o słabym zagęszczeniu osadnictwa, posłowie zgodzili się, że państwa członkowskie będą jednak nadal mogły zachować winiety dla określonych części tej sieci, jeśli udowodnią, że nowy sposób pobierania opłat generuje koszty administracyjne nieproporcjonalne do spodziewanych przychodów.

Od 2026 roku państwa UE będą musiały ustalić różne stawki opłat drogowych w oparciu o emisje CO2 dla ciężarówek i autobusów oraz w oparciu o efektywność środowiskową dla vanów i minibusów. Będą też musiały znacznie obniżyć opłaty dla pojazdów zero- lub niskoemisyjnych. TR

 

Źródło: www.logistyka.rp.pl

 

Fot. Pixabay

Zobacz również

Finanse

Co trzecia firma transportowa może w tym roku stracić płynność finansową

Finanse

Rząd obniża PIT z 17 do 12 proc.

  • Kierowca na samozatrudnieniu
  • Nowe zasady postępowań reklamacyjnych w transporcie
  • Nadciąga split payment
  • Transport będzie rósł w 2018 r.
  • „Biała lista podatników VAT” – co się zmieni od 1 września 2019 r.?
  • Obowiązkowy split payment oraz biała lista podatników VAT
  • Na gaz CNG – ekologicznie i taniej
  • Skazani na koszty – przewoźnicy w Europie
  • Polski transport rozwija skrzydła
  • Polska znów na topie w międzynarodowym transporcie
Zapisz się na newsletter!
Transport Manager

Media4Business sp z o.o.
ul. Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 972-124-23-01
REGON: 302312600

Menu główne

  • Konferencje
  • Szkolenia
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019