
Po latach sporów Parlament Europejski doszedł do porozumienia i rządy państw UE będą stopniowo wycofywać się z czasowych opłat drogowych i przejdą na opłaty za kilometraż. PE przyjął zasady aktualizacji przepisów, określających opłaty, jakie państwa członkowskie mogą nakładać na ciężarówki i samochody ciężarowe, ale także autobusy, furgonetki i samochody osobowe korzystające z dróg transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Celem nowych przepisów jest zmiana modelu opłat drogowych opartego na czasie przejazdu, na system oparty na pokonanej odległości lub rzeczywistej liczbie kilometrów, aby lepiej odzwierciedlić zasady „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci”.
Od 2030 r. dla pojazdów ciężkich (ciężarówek, tirów i autobusów) na całej sieci bazowej TEN-T znikną winiety.
Ponieważ wycofaniu winiet były przeciwne państwa skandynawskie, mające wielkie połacie o słabym zagęszczeniu osadnictwa, posłowie zgodzili się, że państwa członkowskie będą jednak nadal mogły zachować winiety dla określonych części tej sieci, jeśli udowodnią, że nowy sposób pobierania opłat generuje koszty administracyjne nieproporcjonalne do spodziewanych przychodów.
Od 2026 roku państwa UE będą musiały ustalić różne stawki opłat drogowych w oparciu o emisje CO2 dla ciężarówek i autobusów oraz w oparciu o efektywność środowiskową dla vanów i minibusów. Będą też musiały znacznie obniżyć opłaty dla pojazdów zero- lub niskoemisyjnych. TR
Źródło: www.logistyka.rp.pl
Fot. Pixabay