
Komisja Europejska przyjęła 23 marca br. tymczasowe kryzysowe ramy prawne umożliwiające państwom członkowskim wykorzystanie elastyczności przewidzianej w przepisach dotyczących pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę. Mogą na tym skorzystać także firmy transportowe.
W tymczasowych kryzysowych ramach prawnych dotyczących pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście agresji Rosji na Ukrainę, uznano że w całej gospodarce UE występują poważne zaburzenia. Aby temu zaradzić, przewidziano trzy rodzaje pomocy:
- Ograniczone kwoty pomocy: Państwa członkowskie będą mogły ustanowić programy, w ramach których przedsiębiorstwom z sektora rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury dotkniętym kryzysem będzie można przyznać do 35 tys. euro, a przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w pozostałych sektorach – do 400 tys. euro. Pomoc ta nie musi być powiązana ze wzrostem cen energii, ponieważ kryzys i środki ograniczające skierowane przeciwko Rosji wpłynęły na gospodarkę na wiele sposobów, w tym spowodowały fizyczne zakłócenia w łańcuchu dostaw. Udzielana pomoc może mieć dowolną formę, w tym dotacji bezpośrednich.
- Wsparcie płynności w formie gwarancji państwowych i subsydiowanych pożyczek: Państwa członkowskie będą mogły udzielać: 1) dotowanych gwarancji państwowych, aby zagwarantować, że banki będą nadal udzielać pożyczek wszystkim przedsiębiorstwom dotkniętym obecnym kryzysem; oraz 2) pożyczek publicznych i prywatnych z dopłatami do oprocentowania.
- Pomoc rekompensująca wysokie ceny energii
W ocenie związku pracodawców Transport Logistyka Polska, transport powinien być w większym stopniu uwzględniony w przyjętych wytycznych Komisji Europejskiej i potraktowany priorytetowo, jako jedna z bardziej poszkodowanych branż aktualną wojną na Ukrainie i zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi przyszłymi sankcjami. Z zadowoleniem należy jednak przyjąć fakt, że znalazł się w nich zapis, który umożliwia udzielanie pomocy publicznej firmom świadczącym pomoc humanitarną:
– Transport uchodźców i materiałów humanitarnych zasadniczo nie podlega unijnym przepisom dotyczącym pomocy publicznej państwa, o ile państwo działa w ramach wykonywania uprawnień publicznych (w przeciwieństwie do prowadzenia działalności gospodarczej) i dopóki usługi transportowe nie są nabywane po cenach wyższych niż rynkowe – komentuje Adam Dorywalski, przedstawiciel TLP w Komisji Europejskiej.
Oryginalny dokument prawny znajduje się pod poniższym linkiem w języku angielskim (w najbliższym czasie zostanie przez Komisję Europejską przetłumaczony na język polski):
2022_temporary_crisis_framework_ukraine-war_enPobierz
Źródło: www.tlp.org.pl
Fot. Pixabay