
Nie ma co ukrywać, że wśród uczestników pierwszej tegorocznej konferencji Transport Managera – New Challenges’22 – panowała poważniejsza i podszyta pewnym niepokojem atmosfera. Niepewność i troska o przyszłość towarzyszy nam wszystkim, co znalazło odzwierciedlenie np. w tematach panelu dyskusyjnego, który musiał w ostatniej chwili zostać wzbogacony o rozmowę o możliwych konsekwencjach konfliktu za naszą wschodnią granicą.
Niezależnie od wszystkiego, katowickie spotkanie otworzyła Kornelia Lewandowska, prezes Górnośląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, witając uczestników i przekazując najświeższe informacje z życia organizacji i możliwości pomocy Ukrainie. Następnie Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, przedstawił wyzwania stojące przed polskim transportem drogowym, stawiane m.in. przez „Fit for 55”, czy niedobory kadrowe, a ostatnio również sytuację wojenną.
Dostawczaki, kreatywność i Polski (Nie)Ład
Przewozy samochodami dostawczymi pod jurysdykcją Pakietu Mobilności omówiła Joanna Arendarska z kancelarii prawnej TSL Lawyers. Natomiast Krzysztof Pusłowski z firmy Trimble Transport&Logistics zaprezentował nowe narzędzie informatyczne, pozwalające planować czas przybycia ciężarówki do celu bez pomyłek. Z kolei Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu nakreślił „jak rozniecić w pracownikach kreatywność, myślenie i działanie, czyli Design Thinking and Acting w branży TSL”.
Podczas przerw kawowych uczestnicy konferencji mieli okazję do wymiany doświadczeń i przemyśleń, ale również do zapoznania się z ofertą partnerów konferencji, bez których nie mogłaby się ona odbyć w formule bezpłatnej dla managerów sektora TSL.
„Optymalna struktura biznesu transportowego po wejściu w życie Polskiego Ładu” była tematem kolejnej prelekcji, którą wygłosił prof. Adam Mariański z kancelarii podatkowej Mariański Group. Znaczenie zebrań w firmie transportowej dla zwinnego zarządzania opisał Mariusz Kołodziej z firmy doradczej Upswing Optimize. Okazuje się, że „w związku z Pakietem Mobilności powraca temat samozatrudniania kierowców w transporcie międzynarodowym”. Mówił o tym mecenas Maciej Niedziałkowski z kancelarii prawnej Niedziałkowski & Partners.
Odporność na chaos
„Czy przez dwa lata pandemii uodporniłeś Twoją organizację na CHAOS?” – pytał uczestników konferencji Krzysztof Sarnecki, założyciel Quest Change Managers. „Transportowe wyzwania w 2022 r., czyli nie tylko Pakiet Mobilności, ale również Brexit i Nowy Polski Ład” … i ostatnio wojna za naszą wschodnią granicą, omawialiśmy w panelu dyskusyjnym.
Okazuje się, że „niemieccy zleceniodawcy transportowi chcą przywłaszczyć sobie zwrot Mautu, przysługujący przewoźnikom”. Na pytanie: „Jak odpierać ich żądania?” odpowiedział Martin Pfnür z Kancelarii Pfnür Rechtsanwälte PartGmbB. Z kolei Monika Głębocka-Poks z Polskiego Stowarzyszenia Managerów Logistyki opowiedziała o „maksymalizacji kapitału ludzkiego w obszarze łańcucha dostaw i systemie „wyłapywania” najlepszych młodych logistyków na polskim rynku – „PSML Talent”.
Konferencję zakończyła prelekcja odpowiadająca na pytanie „czy kierowca jest zobowiązany wykonać załadunek lub rozładunek towaru i jaki ma to wpływ na odpowiedzialność nadawców?”, wygłoszona przez Łukasza Chwalczuka z kancelarii prawnej Iuridica. My tymczasem zapraszamy na kolejne wydarzenia konferencyjne, organizowane przez redakcję dwumiesięcznika Transport Manager.
Marek Loos