
Od początku roku przedsiębiorcy mogą już wysyłać ustandaryzowane faktury elektroniczne za pomocą ministerialnego systemu informatycznego. Ten, kto się na to zdecydował, przeżył jednak duże rozczarowanie – czytamy na portalu Gazety Prawnej. Wprowadzenie efaktur ma duże znaczenie dla firm transportowych, bo znacznie przyspieszy obieg pieniądza między zleceniodawcami transportowymi i przewoźnikami, co w rezultacie powinno zdecydowanie skrócić terminy płatności.
Według ekspertów Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji udostępnionej przedsiębiorcom nie spełnia definicji produktu informatycznego gotowego do udostępnienia dla użytkowników.
– Przygotowany do tego system powinien mieć przejrzystą dokumentację, monitoring oraz sprawny proces zgłaszania błędów, a jego administratorzy powinni na takie zgłoszenia szybko reagować. W przypadku KSeF nie ma o tym mowy. Nie uzyskałem jeszcze odpowiedzi na niektóre błędy, które zgłosiłem 30 grudnia ub.r. – komentuje Adrian Lapierre, architekt rozwiązań IT i programista z ponad 20-letnim doświadczeniem.
Wersja finalna czy ciągle testowa?
Problemy potwierdza również Andrzej Pałys, doradca podatkowy w EY.
– KSeF nie działa w taki sposób, na jaki mieliśmy nadzieję. Użytkownicy zbyt często napotykają nieprzewidziane błędy i trudności. Pocieszające jest tylko to, że od początku 2022 r. uczestnictwo w tym systemie jest dobrowolne, a obowiazek pojawi się prawdopodobnie dopiero w następnym roku – mówi.
Wydaje się, że jakiś element KSeF został źle skonfigurowany lub błędnie oszacowany i system nie wytrzymał natężenia ruchu. (…)
Zmiana reguł w trakcie gry
– Od 1 stycznia odnotowaliśmy już dwa przypadki, że KSeF nie działał, a także wiele zaskakujących zmian, które całkowicie zmieniły uzgodnione reguły gry. Aby nadążyć za resortem, wielu informatyków musiało w związku z tym przerwać urlopy – podkreśla ekspert.
Zwraca uwagę, że resort finansów nie reaguje na zgłoszenia błędów w KSeF. Najgorzej było w ubiegły poniedziałek i wtorek, kiedy praktycznie co drugie zapytanie w systemie powodowało jego błędy wewnętrzne lub kończyło się komunikatem o niedostępności KSeF. Adrian Lapierre przypuszcza, że powodem mogły być kolejne niezapowiedziane zmiany w systemie, które uwidoczniły duże problemy z infrastrukturą lub udostępnionymi zasobami.
Problemy z logowaniem
Andrzej Pałys zwraca uwagę na problemy z logowaniem do KSeF, które nasiliły się po wprowadzeniu ubiegło tygodniowych zmian. Niestety MF nie opublikowało dokumentacji dokonanych zmian (ani nawet nie poinformowało, że takie zmiany nastąpiły), więc poradzenie sobie z tym problemem wymagało czasochłonnej „reinżynierii”, często metodą prób i błędów.
– Doświadczone zespoły deweloperskie sobie z tym poradzą, ale standardem w aplikacjach produkcyjnych powinno być wyprzedzające i kompleksowe informowanie o aktualizacjach – wskazuje ekspert EY.
Podobne doświadczenia z logowaniem w KSeF ma również Adrian Lapierre. – Wytrwałej osobie uda się zalogować np. podpisem kwalifikowanym, pobrać listę faktur, wysłać i pobrać fakturę. Potrzeba na to jednak dużo czasu i cierpliwości, bo system potrafi odmówić współpracy w nieoczekiwanych momentach – przestrzega ekspert.
Dodaje, że nadal nie działa logowanie tokenem, czyli sposób wykorzystywany przez każdego większego przedsiębiorcę. Jest on używany w narzędziach nienadzorowanych, które mają wysyłać faktury w sposób zautomatyzowany, bez nadzoru człowieka.
– Ostatecznie okazało się, że MF – bez poinformowania o tym użytkowników – zmieniło klucze publiczne, którymi trzeba się autoryzować do systemu, jeśli używamy logowania tokenem – informuje Adrian Lapierre. KO