Bez kategorii

Czy eTOLL wywoła chaos na polskich drogach

21 kwietnia 2021

Grozi nam gigantyczny chaos drogowy – mimo wydania kilkuset milionów złotych na eToll zamiast systemu jest aplikacja, która jest dopiero testowana. Zastąpienie starego systemu nowym oddala się w czasie, przez co już za kilka miesięcy może dojść do sytuacji, w której państwo przestanie zarabiać miliardy złotych na utrzymanie dróg – czytamy na stronie związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.

 

Sejm przyjął ustawę, która zakłada, że obecny system poboru opłat drogowych ViaToll nie wygaśnie jak planowano 30 czerwca, lecz jeszcze przez kolejne trzy miesiące będzie działał równolegle z nowo wprowadzanym systemem satelitarnym eToll. To już drugie przesunięcie daty wprowadzenia nowego systemu. Teoretycznie chodzi o wyjście naprzeciw oczekiwaniom przewoźników, którzy dzięki temu zyskają czas na dostosowanie się do zmian. Przedsiębiorcy nadal mają duże zastrzeżenia nie tylko do sposobu wprowadzenia zmian, ale również do samego systemu, a raczej jego braku.

Jeszcze do niedawna jako dzień, wraz z którym wygaśnie obecny system poboru opłat viaTOLL wskazywany był 30 czerwca. Od lipca kierowcy pojazdów ważących więcej niż 3,5 t. mieli korzystać wyłącznie z nowego systemu eTOLL opartego na technologii satelitarnej. W środę 14 kwietnia Ministerstwo Finansów poinformowało jednak, że na prośbę przewoźników, którzy potrzebują więcej czasu, by przygotować się do nowych rozwiązań, działanie starego systemu zostanie przedłużone. Wydłuży się tym samym okres przejściowy, w którym będzie można przetestować nowe narzędzie.

– My mamy obowiązek wnoszenia opłaty za korzystanie z dróg i poczuwamy się do tego, ale skoro mamy wnosić opłatę, to państwo musi nam to umożliwić dostarczając urządzenia pokładowe – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka. Tymczasem, jak mówi, zapewnienie dostępu do systemu, które powinno być zadaniem państwa, zostało przerzucone na prywatne firmy, które będą „sprzedawały” ten dostęp na zasadach rynkowych.

– Budzi to moje zdumienie nad stopniem arogancji twórców tego systemu – tłumaczy Maciej Wrońsk, prezes TLP.

 

TLP zaprasza do zapoznania się z całym artykułem na rynekinfrastruktury.pl

 

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/przewoznicy-nie-zostawiaja-suchej-nitki-na-etoll-76282.html?fbclid=IwAR3UjPRswk7L2YenQprguyzAhie328-FTrqJcj0_KHlubhSb9vgho6GqlV4

 

Źródło: www.tlp.org.pl