Logistyka

Terminal DCT Gdańsk bije rekordy

12 kwietnia 2021

DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, świętuje kolejny kamień milowy w swoim rozwoju. Terminal obsłużył od momentu otwarcia w 2007 r. 15 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), co oznacza, że DCT Gdańsk jest prawdziwym bałtyckim hubem.

 

Dzięki nabrzeżu o głębokości 17 m, światowej klasy wydajności i rekordowym liczbom przeładowywanych kontenerów, DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe kontenerowce na świecie. Dynamiczny rozwój terminalu jest możliwy dzięki ciągłym inwestycjom w infrastrukturę i sprzęt, a także bardzo wysokiej wydajności obiektu. W 2019 r. DCT Gdańsk pobiło roczny rekord, przeładowując ponad 2 mln TEU.

8 kwietnia 2021r. w DCT Gdańsk przeładowano zaś 15-milionowy kontener.

– Obsłużenie 15 mln TEU od momentu rozpoczęcia działalności terminalu w 2007 r. to wspaniałe osiągnięcie, wielki sukces naszych pracowników. Jeżeli z 15 mln TEU ułożylibyśmy drogę, moglibyśmy ponad dwukrotnie okrążyć Ziemię. Ważne jest jednak dla nas to, że każdy z tych 15 mln TEU to klient, który skorzystał z naszych usług. Świadczy to o nieustannym wsparciu i wierze klientów w DCT Gdańsk – dzięki temu staliśmy się bałtyckim hubem, mówi Cameron Thorpe, dyrektor generalny DCT Gdańsk S.A.

15-milionowy kontener należał do firmy COSCO Shipping i został załadowany na pokład COSCO Shipping Galaxy, jednego z największych statków na świecie. COSCO Shipping Galaxy ma 400 m długości i pojemność 21 tys. TEU. Statek pływa w ramach serwisu OCEAN Shipping Alliance, który zapewnia cotygodniowe połączenie portów Korei, Chin i Singapuru z Gdańskiem.

– W ubiegłym roku pandemia spowodowała turbulencje w całej globalnej branży transportowej i logistycznej. Jesteśmy jednak zadowoleni ze wzrostu rok do roku liczby pełnych kontenerów w imporcie i eksporcie. Cieszy nas bardzo także 9 procentowy wzrost przeładunków, który obserwujemy w pierwszym kwartale, z wolumenami przekraczającymi nasze najlepsze wyniki z rekordowego 2019 r., dodaje Cameron Thorpe.

DCT Gdańsk kontynuuje duże programy inwestycyjne, które obejmują m.in. rozbudowę bocznicy kolejowej (powiększenie jej z 4 do 7 torów – każdy o długości 750 m). Inwestycja ta doskonale wpisuje się w obchody Europejskiego Roku Kolei. DCT Gdańsk już teraz jest największym kolejowym punktem przeładunkowym w Polsce i jednym z 10 największych portowych terminali kolejowych w Europie. Dzięki zwiększeniu przepustowości DCT dołączy do pierwszej piątki. Przygotowywane są również inne inwestycje mające na celu wzmocnienie pozycji DCT Gdańsk dla rozwoju handlu regionalnego i dalszej integracji z rozbudowanymi globalnymi łańcuchami dostaw.

 

O DCT Gdańsk:

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i może rocznie przeładować ponad 3 mln TEU. W 2020 r. DCT Gdańsk obsłużył ponad 1,9 mln TEU. Długość nabrzeża głębokowodnego wynosi 1,3 km. DCT Gdańsk obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. DCT zatrudnia ponad 1000 pracowników, a jego wpływ na gospodarkę jest oczywisty – generuje 12 mld zł rocznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł do budżetu państwa. DCT Gdańsk podejmuje działania na rzecz społeczności lokalnych, a jasno określone, mierzalne cele zrównoważonego rozwoju są integralną częścią działalności biznesowej DCT. Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).