Logistyka

Kanał Sueski zablokowany = opóźnienia dostaw z Dalekiego Wschodu

26 marca 2021

23 marca rano kontenerowiec Ever Given, należący do armatora Evergreen, zablokował południową część Kanału Sueskiego. Mierzący 400 m długości statek o wyporności 200 tys. ton został prawdopodobnie pchnięty przez silny podmuch wiatru i wbił się dziobem w piaszczysty brzeg. Jednostka zablokowała całą szerokość kanału.

 

W kanale znajduje się 15 statków, które stanęły na kotwicy. Należący do egipskiego rządu Suez Canal Authority otworzy dla ruchu stary kanał, nie używany od 2016 r., kiedy uruchomiono nową – głębsza i szerszą – nitkę kanału.

Polscy przedstawiciele amatorów nie mają wiarygodnych informacji o bieżącej sytuacji. Zanim doszło do zablokowania przejścia, przed wejściem do kanału statki stały w kolejce, a opóźnienia były nagminne.

Przedstawiciele armatorów w prywatnie wyrażanych opiniach sądzą, że na uwolnienie statku przyjdzie poczekać kilka dni i opóźnienia mogą być poważne. Reperkusje będą tym głębsze, że na rynku brakuje statków i negatywne efekty blokady będą odczuwalne przez dłuższy czas.

Kanałem dziennie przepływa ponad 50 statków, a podobne blokady miały miejsce w 2014 r. (zderzyły się dwa kontenerowce) i w 2018 r., gdy w jednym z kontenerowców zepsuł się silnik i w karambolu stanęło 5 statków. UT

 

Źródło: www.rp.pl