Zarządzanie

Kierowcy wracający z Wielkiej Brytanii spędzili Święta w kabinach ciężarówek

28 grudnia 2020

W wyniku wstrzymania przez Francję na 48 godz. – od północy w niedzielę (20.12.2020) do północy we wtorek (22.12.2020) – możliwości wjazdu z Wielkiej Brytanii, także dla ruchu towarowego, w hrabstwie Kent powstał gigantyczny zator kilku tysięcy ciężarówek, który dopiero w sobotę (26.12.2020) udało się w dużej mierze rozładować. W efekcie zdecydowana większość kierowców spędziła święta Bożego Narodzenia w swoich samochodach. Ponieważ Francja zezwala na wjazd na swoje terytorium tylko kierowcom, którzy uzyskali negatywny wynik testu na obecność koronawirusa, potrzebne było przeprowadzenie kilkunastu tysięcy testów u kierowców.

 

Portal niezalezna.pl informuje, że w ich przeprowadzeniu pomagała brytyjska armia, a także grupy francuskich strażaków oraz polskich medyków i wojskowych. Najpierw, w nocy z czwartku na piątek w przeprowadzaniu testów pomagało 36 lekarzy, diagnostów, pielęgniarek i ratowników medycznych z Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, WOPR oraz innych służb, a od piątku w Wielkiej Brytanii jest podobnej wielkości grupa żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Udział polskich żołnierzy zauważyła brytyjska agencja informacyjna PA Media, której tekst przedrukowało lub wykorzystało później szereg gazet i portali internetowych, m.in. „Evening Standard”, „Metro”, „Daily Mirror”: „W piątek ruch w Dover przebiegał sprawnie, a do pomocy przy testach zaangażowali się także francuscy strażacy i polscy żołnierze z Wojsk Obrony Terytorialnej. Polska nazwała swoją operację Zumbach nawiązując do polskiego pilota z II wojny światowej Jana Zumbacha, który walczył w szeregach aliantów w Bitwie o Wielką Brytanię” – napisała PA Media.

Te słowa przywołuje też portal The London Economic – określający się jako liberalny i proeuropejski – który jeden z tekstów zatytułował „Polscy żołnierze i francuscy strażacy pomagają rozładować zator ciężarówek w Kent” i cytuje w podtytule jeden z wpisów na Twitterze: „Dzień po tym, jak Wielka Brytania zdecydowała, że nie potrzebuje Europy, przyjmujemy pomoc od francuskich strażaków i polskich terytorialsów w testowaniu na obecność Covid”.

O udziale Wojsk Obrony Terytorialnej wspomina także dziennik „Daily Mail”, zamieszczając też na portalu kilka zdjęć polskich żołnierzy i nagranie wideo w czasie ich pracy. Z kolei portal KentLive zauważył spontaniczną pomoc udzielaną kierowcom ciężarówek. „Niektórzy obywatele europejscy mieszkający w Anglii przybyli z pomocą swoim rodakom, którzy utknęli w Kent. (…) Również społeczność polska udzieliła znacznego wsparcia”.

Z kolei związek pracodawców Transport i Logistyka Polska poinformował, że minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk późnym wieczorem 22 grudnia odbył bezpośrednie rozmowy z premierem Mateuszem Morawieckim i prezydentem Andrzejem Dudą oraz z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem i premierem UK Borisem Johnsonem. W trakcie tych rozmów francuski prezydent i brytyjski premier zadeklarowali wolę jak najszybszego rozwiązania zatoru w przewozach drogowych rzeczy i osób.

Od rana – 23.12.2020 – TLP była w kontakcie z Ministrem Adamczykiem i z centrum zarządzania kryzysami konsularnymi MSZ.

22 grudnia uruchomione zostały dwa punkty, w których wykonywane były bezpłatne testy na obecność Covid-19 przez brytyjskie wojsko: na lotnisku w Manston, gdzie kierowane były pojazdy wykonujące przewóz rzeczy oraz w ramach tzw. operation brock na autostradzie M20.

Ambasada RP w UK uruchomiła zespoły konsularne, które starają się dotrzeć do polskich kierowców, oferując im napoje ż żywność. Służby brytyjskie apelowały o czasowe nie podjeżdżanie do miejsc koncentracji oczekujących pojazdów, aby ułatwić rozładowanie wcześniej utworzonych zatorów.

Sytuację dodatkowo komplikował protest polskich kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej niż 3,5 t, którzy zablokowali czasowo autostradę, protestując przeciwko uprzywilejowaniu pojazdów ciężkich. ML

 

Źródło: www.tlp.org.pl i www.niezalezna.pl