
Firma KDS Truck-CNG montuje napęd gazowy w ciężarówkach dieslowskich
Na gaz CNG – ekologicznie i taniej
5 czerwca 2020 r. niemiecki Bundesrat zatwierdził zwolnienie ciężarówek na gaz z opłat drogowych do 2023 r. Tym samym przed firmami zajmującymi się towarowym międzynarodowym transportem drogowym do i z Europy Zachodniej otworzyło się nowe źródło oszczędności. Droga z Polski do większości krajów zachodniej części naszego kontynentu wiedzie przez Niemcy, gdzie sieć stacji oferujących tankowanie sprężonego gazu ziemnego – CNG – jest bardzo gęsta. Praktycznie co kilkadziesiąt kilometrów jest możliwość zatankowania.
Opublikowana niedawno w Niemczech ustawa to zmiana ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z federalnych autostrad i dróg federalnych (Bundesfernstraßenmautgesetz – BFStrMG), która przedłuża do 31 grudnia 2023 r. obowiązywanie zwolnienia z opłat za przejazdy niemieckimi autostradami (MAUT) dla pojazdów o masie powyżej 7,5 t, zasilanych dualnie (olej napędowy-CNG). Rząd Federalny Niemiec skupia się na gazie ziemnym, jako kluczowym elemencie strategii osiągnięcia celów klimatycznych, stąd plany dalszej rozbudowy sieci punktów tankownia wszystkimi rodzajami gazu ziemnego w tym kraju.
Do zmiany zasilania pojazdów ciężarowych z dieslowskiego na gazowy lub dualny zachęca też polityka kolejnych państw. Na przykład Austria podejmuje kroki na rzecz popularyzacji gazu ziemnego w transporcie. Od 1 stycznia 2020 r. CNG nie podlega tam już podatkowi od paliw kopalnych.
Zwrot inwestycji w 4 -5 miesięcy
Zwrócenie się Europy ku gazowemu napędowi pojazdów ciężarowych sprawia, że poszerza się paleta marek ciężarówek napędzanych dualnie. KDS Truck-CNG z Suchego Lasu koło Poznania jest firmą oferującą takie rozwiązania.
– Montujemy system napędu sprężonym gazem ziemnym (CNG), który jest zarejestrowany w Polsce przez Instytut Transportu Samochodowego i Transportowy Dozór Techniczny po badaniach, przeprowadzonych w 2018 r. Jest więc dopuszczony do użytkowania w Polsce i Unii Europejskiej. W ramach tej instalacji montujemy zbiorniki na gaz, zgodnie z wymogami niemieckiej BAG – minimum 300 litrów pojemności wodnej, co pozwala ciężarówce przejechać większy dystans km w stosunku do przepisów zeszłorocznych – zapewnia Maciej Jerzak, prezes zarządu KDS Truck-CNG.
Montaż instalacji odbywa się w bazie firmy w Suchym Lesie koło Poznania przy ulicy Obornickiej 39. Planowane jest uruchomienie dodatkowych dwóch lub trzech punktów montażu. Kierowcy z firm transportowych sami przywożą pojazdy do miejsca montażu lub przedstawiciele KDS Truck-CNG przywożą je tutaj. Montaż instalacji w każdej ciężarówce wraz z odbiorem technicznym trwa 2-3 dni. Przeglądy serwisowe po montażach raz na 50 tys. km przebiegu w firmach z dużą flotą samochodową odbywają się w siedzibie klienta. Przeglądy mniejszych firm odbywają się w siedzibie KDS Truck-CNG.
– Gwarancja dla instalacji trwa 24 miesiące. Inwestycja zwraca się po czterech – pięciu miesiącach, w zależności od dystansów przejeżdżanych przez Niemcy. A poza tym jazda na gaz ziemny jest tańsza niż na olej napędowy – mówi Maciej Jerzak. – Instalację gazową w ciężarówkach montujemy już od dwóch lat. Zainteresowanie tą usługą rośnie z roku na rok tym samym powiększając grono naszych zadowolonych klientów – pozwalając im na obniżenie kosztów. W 2019 r. wydawało się, że boom ustanie, bo Niemcy mieli zlikwidować zwolnienia z ich opłat drogowych, ale najnowsza decyzja niemieckiego parlamentu ponownie rozruszała koniunkturę.
Spłata w czterech ratach
Maciej Jerzak, prezes zarządu KDS Truck-CNG
– Oferujemy swój autorski system finansowania zakupu i montażu instalacji na CNG. Polega on na tym, że spłatę inwestycji rozkładamy na cztery, miesięczne raty, finansując instalację z własnych środków. Montujemy systemy napędowe renomowanych i szeroko znanych firm.
Montaż i formalności w 3 dni
Nowy ciągnik siodłowy, zasilany gazem ziemnym kosztuje około 50 tys. euro więcej niż dieslowski. Instalacja z montażem kosztuje znacznie mniej, a zestaw transportowy i tak może korzystać ze zwolnienia z Mautu na tych samych warunkach, no i ma znacznie większy przebieg oraz pozwala korzystać zarówno z infrastruktury tankowania olejem napędowym, jak i gazem, którego punktów tankowania w Polsce jest coraz więcej.
Istnieją dwa systemy gazowe LNG i CNG – właściciele firmy KDS Truck-CNG zdecydowali się oferować klientom montaż instalacji CNG, który jest dwukrotnie tańszym rozwiązaniem niż LNG. Czas zwrotu inwestycji w LNG jest też dłuższy, co poddaje w wątpliwość taką inwestycję, bo – szczególnie w przypadku nowych pojazdów leasingowanych – okres zwrotu poniesionych kosztów może przekroczyć termin spłaty rat leasingowych.
– Nasza oferta jest więc szczególnie ciekawa dla przewoźników posiadających starsze auta dieslowskie (nie ma ograniczeń wiekowych, auto musi sprawne technicznie), albo nie stać ich na zakup nowych ciężarówek napędzanych wyłącznie gazem LNG, które są o połowę droższe. Tym sposobem i jedni i drudzy mogą skorzystać ze zwolnienia z niemieckiego Mautu. Obecnie przerabiamy na napęd dualny głównie ciągniki siodłowe i samochody ciężarowe spełniające ekologiczne normy emisji spalin Euro4 i 5 – mówi Maciej Jerzak.
Firma KDS Truck-CNG zapewnia również odbiór techniczny TDT i administracyjny zamontowanych instalacji. Badania TDT wykonywane są przez inspektorów Transportowego Dozoru Technicznego klient otrzymuje od nas komplet dokumentów z wyżej wymienionego badania. Właściciel ciężarówki po zamontowaniu systemu CNG musi uzyskać w Urzędzie Komunikacji wpis w dowodzie rejestracyjnym w pozycji P3 – D/CNG. Zapis ten potwierdza, iż pojazd jest dwunapędowy i uprawnia do uzyskania zwolnienia z Mautu. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi w Niemczech przepisami wymagany jest również dokument potwierdzający, że większość spalania przerobionej instalacji ciężarówki odbywa się na gaz ziemny, a zbiornik gazowy musi mieścić minimum 300 litrów tego paliwa. Taki dokument również wydawany jest przez firmę KDS Truck-CNG.
– Nasza firma oferuje zbiorniki o łącznej pojemności przekraczającej 300 litrów. Składa się na to kilka zbiorników o różnej konfiguracji, tak dobieranej, żeby zbiorniki nie zmieniały szerokości, wysokości lub długości pojazdu oraz wysokości jego zawieszenia – zapewnia Maciej Jerzak.
Montaż instalacji trwa dla każdego pojazdu od dwóch do trzech dni roboczych. Tyle czasu zestaw transportowy jest wyłączony z eksploatacji. W tym okresie trwa instalacja, odbiór techniczny i uzyskiwanie wszystkich pozwoleń oraz wpisów do dokumentów. Potem – już same oszczędności.
KDS Truck-CNG
Suchy Las
Obornicka 39
tel.: 609 134 100
mail: darcng5@gmail.com