Zarządzanie

Pakiet Mobilności przyjęty. Nasze poprawki odrzucone

9 lipca 2020

Parlament Europejski w głosowaniach odrzucił poprawki do regulacji zawartych w Pakiecie Mobilności. Poprawki przygotowali m.in. europosłowie PiS i PO. Oznacza to, że regulacje, które Polska i kilkanaście innych krajów uznają za szkodliwe, wejdą w życie.

Głosowania miały miejsce w środę wieczorem, ale z uwagi na to, że odbywały się również przez internet, wyniki podano dziś rano. O odrzuceniu wszystkich poprawek poinformował na sali plenarnej przewodniczący Parlamentu Europejskiego David Sassoli.

W środę 8 lipca europarlamentarzyści nie poparli wniosków o całkowite odrzucenie Pakietu Mobilności. Wniosek o odrzucenie lex specailis otrzymał 218 głosów „za” i 469 „przeciw”. 524 europosłów zagłosowało przeciwko wnioskowi o odrzucenie nowych zasad czasu jazdy i odpoczynków, a 162 go poparło. W przypadku zasad regulujących dostęp do rynku i zawodu przewoźnika drogowego za wnioskiem o jego odrzucenie opowiedziało się 174 europosłów, a 513 było przeciw.

Na stronie internetowej związku pracodawców Transport i Logistyka Polska czytamy, że „pomimo wielu miesięcy intensywnej walki, zaangażowania firm, rządów, Europarlamentarzystów, organizacji z innych państw, budowy koalicji przeciw kontrowersyjnym rozwiązaniom Pakietu, jak również pomimo sytuacji gospodarczej, w jakiej znaleźliśmy się w wyniku pandemii – nie udało się zablokować tej regulacji”.

– Dziękujemy wszystkim, którzy działali z nami ramię w ramię i deklarujemy, że to jeszcze nie koniec naszej aktywności w tej sprawie – mówi prezes TLP Maciej Wroński.

– Pakiet Mobilności jest punktem zwrotnym w naszej międzynarodowej aktywności transportowej. Wprowadza szereg regulacji, w tym niekorzystnych, ale warto pamiętać, że prace nad tego typu aktem prawnym to sztuka budowania kompromisu. Toczące się od kilku lat dyskusje to efekt otwartej konfrontacji między przedsiębiorcami z krajów tzw. starej i nowej UE. Z jednej strony Unia Europejska chciałaby korzystać z naszej doskonałej organizacji i technologii, a z drugiej obawia się, że nasz rozwój, powiązany z zapotrzebowaniem na usługi przez nas świadczone, zagraża pozycji przewoźnikom z państw starej Unii.

Najszybciej, bo już we wrześniu 2020 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy z Pakietu, dotyczące czasu jazdy i odpoczynków. Przewoźnicy będą mieli 18 miesięcy, aby przygotować się do nowych zasad dotyczących delegowania kierowców, dostępu do rynku oraz zawodu przewoźnika drogowego. Przepisy te zaczną obowiązywać w marcu 2022 r. WL