
Już po raz siódmy redakcja Transport Managera zakończyła w Trójmieście swoją roczną serię konferencji Transport Manager Meetings. Tym razem impreza pod hasłem „Praktyczne aspekty zarządzania transportem” odbyła się w Gdyni, a uczestniczyło w niej prawie 200 osób – właścicieli firm transportowych i managerów sektora TSL.
Maraton prelekcji rozpoczął Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, przytaczając sześć „sił, które zadecydują o kierunkach rozwoju transportu drogowego w najbliższych dekadach”. Nie zabrakło omówienia narzędzi informatycznych dla transportu (automatyczne przesyłanie danych) oraz kwestii prawnych, jak rozliczanie czasu pracy kierowców w prelekcjach firm VIAON i INELO. Z kolei Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki przybliżył planowaną na 2020 r. nowelizację Reguł Międzynarodowej Izby Handlowej (ICC) – tzw. Incoterms. Patryk Grzelak z interLAN połączył się on-line z prezentowanym oprogramowaniem do zarządzania transportem i zaprezentował jego tajniki słuchaczom.
Pierwszy blok prelekcji zakończył Mateusz Sobolewski z firmy XPO Logistics, prezentując świeżo powstałą in-housową platformę cyfrową tej firmy, która ma ułatwić funkcjonowanie podwykonawców transportowych tego logistycznego giganta.
Naruszenia, oszustwa i zwrot Mautu
Po przerwie kawowej swoje rozwiązania dla przewoźników drogowych zaprezentowali przedstawiciele firm: Webfleet Solutions, DKV Euro Service Polska, ADAR i Hogs.
Europejski rejestr naruszeń w transporcie przedstawił Łukasz Chwalczuk z Kancelarii Prawnej Iuridica, omawiając jakie przewinienia mogą spowodować odebranie licencji transportowej, a więc zakaz prowadzenia tej działalności. Marcin Kutzmann z TIMOCOM opowiedział jak wyglądałby „świat bez logistycznych wyzwań”.
Jerzy Różyk z Kancelarii Brokerskiej CDS zaprezentował ze swojej praktyki zawodowej przypadki najbardziej wyrafinowanych oszustw w branży transportowej. Martin Pfnür z kancelarii prawnej Pfnür Rechtsanwälte PartGmbB powrócił do tematu zwrotu nieprawidłowo naliczonego myta w latach 2016-18. Opowiedział o tym, że Komisja Europejska popiera firmy transportowe, walczące o swoje prawa. Z kolei planowanie przewozów zestawami transportowymi w Norwegii – krainie trolli – omówił Mariusz Kołodziej – doradca transportowo-spedycyjny.
Negocjacje, zmiany prawne i naciski
Ostatni blok tematyczny otworzył dynamicznie i z charakterystyczną dla siebie swadą, Krzysztof Sarnecki z Quest Change Managers. Opowiedział jak skutecznie negocjować z Niemcami, Francuzami i Włochami oraz zaprezentował cztery typy osobowościowe w negocjacjach.
Patrycja Ignaszak z Kancelarii Prawnej ECOVIS przybliżyła zmiany podatkowe’2020, a jest ich wiele. Robert Krzych z Kancelarii Radcy Prawnego Robert Krzych Prokurent w K&R consulting zapewniał, że „sezon polowań” na przewoźników za naciski na osie jest zakończony, co nie oznacza, że przewoźnicy nie mogą kontynuować walki o zwrot naliczonych im kar.
Na zakończenie konferencji – jak zawsze – odbyło się losowanie atrakcyjnych nagród, wśród których był np. dron, ufundowany przez firmę WebFleet Solutions. Zapraszamy na kolejny – przyszłoroczny sezon konferencyjny, o którego szczegółach będziemy informowali wkrótce. ML