Skip to content
Transport Manager
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Transport Manager
  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt
  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje
Technika

Telematyka bez biegu wstecznego

4 lipca 2019

Jak wynika z raportu Globalnego Rynku Telematyki, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu tego rynku do 2022 r. wyniesie 28 proc. Jego wartość osiągnie wówczas 233 mld $.

 

Rozwiązania telematyczne na stałe zagościły w kabinach kierowców i centralach firm z branży TSL. Różnorodna oferta systemów mierzenia parametrów jazdy oraz rosnący rynek IoT sprawiają, że rośnie liczba firm przewozowych inwestujących w technologie telematyczne. Z badań zrealizowanych przez Inelo wynika, że już ponad połowa z przebadanych przedsiębiorstw zdecydowała się na ich wdrożenie, a blisko 20 proc. montuje je masowo w swoich pojazdach. Tendencja ta prawdopodobnie się utrzyma.

Obie strony monety

Raport Inelo wskazuje, że wśród korzyści płynących ze stosowania telematyki 38 proc. to oszczędności związane z bardziej precyzyjnym ustalaniem miejsca docelowego, a 17 proc. to mniejsze zużycie paliwa. Rozwiązania telematyczne mierzące różnorodne parametry jazdy, np. dotyczące spalania paliwa i funkcje umożliwiające przesyłanie tych danych na bieżąco, pozwalają znacząco zredukować koszty i są kopalnią wiedzy dla firm transportowych. Umożliwiają bowiem skuteczniejsze planowanie tras i pozwalają ocenić czy kierowca jeździ ekonomicznie. Można je też wykorzystać w programie szkoleń wewnętrznych. Oprócz tego pozwalają również monitorować pracę kierującego i pojazdu. Pozwalają też zminimalizować potencjalne nadużycia – zaznacza Adam Kapuściński z Inelo.

Technologie takie jak GPS lub geofencing stają się ponadto użyteczne przy tworzeniu systemów zarządzania flotą. Stan każdego pojazdu może być dzięki nim monitorowany zdalnie, co pozwala na odpowiednie zaplanowanie postojów i ewentualnych napraw bez konieczności szukania warsztatu po drodze.

Bez strachu

Oprócz redukcji kosztów istotne znaczenie ma także kwestia bezpieczeństwa i komfortu pracy. Aż 87 proc. przewoźników badanych przez producenta systemu telematyki i monitoringu GPS – GBOX wskazało właśnie ten aspekt. Bezpieczeństwo pracowników przekłada się również na sferę finansową. Wszystkie systemy, które ułatwiają pracę kierowcom, mogą okazać się dla firmy bezcenne, ponieważ wygoda staje się ważnym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy.

Na rynku pojawiają się m.in. rozwiązania wspomagające wymianę informacji z kierowcą, planowanie odpowiednich tras czy obsługę dokumentów. Dla przykładu ważny element systemu GBOX Assist jest specjalny terminal do komunikacji z kierowcą zapewniający wygodną i mniej absorbującą dla kierowcy obsługę. Urządzenia tego typu umożliwiają dwukierunkową wymianę informacji z potwierdzeniem ich doręczenia i otrzymania. Dodatkowo ułatwiają zarządzanie dokumentacją, m.in. potwierdzeniami dostarczenia przesyłki, listami przewozowymi, fakturami, kartami czasu pracy, rachunkami, logami czy raportami km.           

Zintegrowanie

Na podstawie raportu Globalnego Rynku Telematyki dla przyszłości technologii telematycznych można wysunąć optymistyczne prognozy. Nie oznacza to jednak, że branża może po prostu konsumować owoce dotychczasowego wzrostu. Jeszcze wiele pozostaje do zrobienia w kwestii integracji i obsługi ogromnych ilości danych z wszystkich urządzeń montowanych w pojazdach transportowych. Na rynku funkcjonuje wiele firm, oferujących sprzęt kontrolujący różne elementy pracy samochodu, ale wraz z ich rozwojem i wzrostem rynku pojawi się również potrzeba opracowania odpowiednich systemów do analizy tych danych. Nieocenione usługi może zapewnić tu Internet Rzeczy oraz idea podłączonych samochodów, które pozwalają na ich bezpośrednią i symultaniczną transmisję. Firmy przewozowe muszą jednak mierzyć się z problemem przechowywania danych. Oczywistym rozwiązaniem w takim przypadku stają się chmury obliczeniowe. Mniejsze przedsiębiorstwa mogłyby korzystać z tych już istniejących na rynku, ale dla większych graczy to całkowicie nowy potencjał dla rozwoju usług informatycznych przeznaczonych specjalnie do obsługi danych telematycznych. Postawienie własnej, specjalistycznej chmury, którą można wynajmować innym firmom, stanowi tylko jedną z wielu możliwości. Osobny i pozostający do odkrycia obszar to stworzenie jednolitego środowiska integrującego pracę poszczególnych systemów oraz czujników, które stanie się łatwo odczytywalnym strumieniem danych wykorzystywanych przy tworzeniu aplikacji lub pozwalających się zmonetyzować jako dane resztkowe.

Źródła: Inelo, worldtruckonline.com

Zobacz również

Technika | Zarządzanie

Bridgestone wprowadza nowe, zaawansowane rozwiązania (AI)

Technika

3dExperience – Imagine – przyszłość rodzi się dzisiaj

Ostatnio dodane:

  • Pierwsze w Europie rozwiązanie multimodalne z ciężarówkami elektrycznymi w barwach polskiego DHL
  • Kontrole w firmach transportowych z kapitałem rosyjskim i białoruskim
  • Wielton kupi 100 proc. udziałów Langendorf
  • Przewoźnicy nie chcą konkurencji zza wschodniej granicy
  • Niemieckie myto – rewolucja grudniowa
Transport Manager

MPF sp z o.o.
ul Heleny Szafran 6
60-693 Poznań
NIP: 781-202-69-09
REGON: 520261703

Menu główne

  • Konferencje
  • Prenumerata
  • Wydania
  • TM ONLINE
  • TM Akademia
  • TM Poleca
  • Kontakt

Aktualności

  • Zarządzanie
  • Logistyka
  • Prawo
  • Finanse
  • Technika
  • Relacje

Kontakt

+48 61 30 70 226
info@transport-manager.pl

NEWSLETTER

Projekt i realizacja witryny Agencja Interaktywna Horizon 2019