Fala niewypłacalności w transporcie drogowym w 2017 r.

W 2017 r. w sektorze transportowym liczba niewypłacalnych firm wzrosła o 43 proc. Wpływ na sytuację sektora miało wiele czynników występujących w ostatnich kilku latach, m.in. zmiany geopolityczne (zamknięcie niektórych rynków), spowolnienie eksportu na rynki wschodnie, ponownie rosnące ceny paliw, spadek cen za usługi transportowe oraz nowe unijne, socjalne regulacje prawne.

Jak ocenił członek zarządu Euler Hermes Tomasz Starus „dla wielu polskich firm transportowych, które zbudowały swoją potęgę po wejściu Polski do Unii Europejskiej na niskich kosztach, nowe regulacje mają fundamentalne znaczenie i mogą znacząco wpłynąć na ich działalność, a nawet – w przypadku firm mniejszych – stanowić o ich przetrwaniu”. To głównie nowe regulacje w przepisach międzynarodowego transportu dotyczące stawek minimalnych, a zwiększająca się ilość zagranicznych kontroli dodatkowo obciążą rachunek przedsiębiorców w 2018 r. – dodał.

Przypomniał, że „firmy transportowe to często jednoosobowe działalności gospodarcze, w których przypadku problemy płatnicze stają się przyczyną upadku.

Źródło: Euler Hermes