Technika

Prom MV „Copenhagen” z rotorem Flettnera

5 czerwca 2020

26 maja 2020 r., podczas nocnego postoju w Rostocku, jeden z dwóch pływających na linii Rostock – Gedser (Dania) hybrydowych promów Scandlines – MV „Copenhagen” – został wyposażony w rotor Flettnera. Po przeprowadzonych testach, od początku czerwca MV „Copenhagen” w pełni korzysta już z tej technologii.

 

Rotor Flettnera, wynaleziony i zastosowany na eksperymentalnych jednostkach jeszcze przed wojną, opiera się na tzw. efekcie Magnusa. Obrotowy cylinder działa jak żagiel, przyczyniając się do ograniczenia emisji szkodliwych związków i oszczędności paliwa.

Zamontowany na MV „Copenhagen” rotor produkcji fińskiej firmy Norsepower mierzy 30 m wysokości, ma średnicę pięciu metrów i automatycznie rozpoczyna pracę przy określonej przez operatora prędkości wiatru. Jego zastosowanie pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o 4-5 proc.

Instalacja rotoru jest kolejną inwestycją, mającą na celu zmniejszenie emisyjności całej floty Scandlines, która dysponuje obecnie największą liczbą hybrydowych promów na świecie. Na obu trasach Scandlines, łączących Niemcy ze Skandynawią: Rostock – Gedser i Puttgarden – Rødby, pływa ich sześć.

Zabierający na pokład 1300 pasażerów i 460 samochodów MV „Copenhagen” z hydrodynamicznym kadłubem, systemem magazynowania energii, zapewniającym 20-minutowy rejs wyłącznie z napędem elektrycznym, z rotorem Flettnera, tzw. skruberem (płuczką spalin) i innymi proekologicznymi rozwiązaniami należy obecnie do najmniej uciążliwych dla środowiska promów na świecie.

 

Źródło: www.scandlines.pl

 

Fot. Scandlines