Zarządzanie

Uber Freight wkracza do Polski

17 grudnia 2019

Jak działa? Jakie korzyści daje firmom transportowym, zleceniodawcom przewozowym i kierowcom? Dlaczego Polska jest drugim, najważniejszym w Europie rynkiem dla Uber Freight i jak rozpocząć korzystanie z aplikacji? Z Danielem Buczkowskim, Head of Expansion for Uber Freight w Europie, rozmawia Marek Loos.

 

Jak działa Uber Freight?

Uber Freight to usługa działająca w oparciu o model 3PL (ang. Third Party Logistics Service Providers). Stworzona w oparciu o technologie wykorzystywane w innych aplikacjach Uber. Dzięki dostępowi „na żądanie” w prosty, cyfrowy sposób łączy ona podmioty chcące nadać ładunek oraz przewoźników w ramach jednego ekosystemu. Przewoźnikom zapewniamy platformę, która przy pomocy jednego kliknięcia pozwala aranżować wysyłki, bez konieczności odbywania rozmów telefonicznych czy korzystania z faksu. Spedytorzy, niezależnie od ich wielkości, mają dwie możliwości. Mogą albo zintegrować się bezpośrednio z Uber Freight, albo skorzystać ze specjalnej platformy (Shipper Platform). Jest to kompletne rozwiązanie, pozwalające jeszcze lepiej zarządzać łańcuchem logistycznym. Firmy mogą sprawdzać ceny nawet z dwutygodniowym wyprzedzeniem i monitorować obłożenie w czasie rzeczywistym. Mają też dostęp do innych danych, dzięki którym mogą optymalizować swoje procesy.

 

Które firmy przewozowe mogą współpracować z Uber Freight?

Uber Freight otwiera firmom przewozowym możliwości rozwinięcia ich biznesu. Mali i średni przewoźnicy historycznie mieli trudności z właściwym obłożeniem swoich ciężarówek, we właściwym czasie i przy odpowiedniej cenie, co znacznie spowalniało całą branżę. Dzięki aplikacji dla przewoźników i platformie internetowej, zarówno przewoźnicy jak i dyspozytorzy mogą aktywnie uczestniczyć w rynku i efektywnie zarządzać swoją flotą, niezależnie od jej rozmiaru. Większe przedsiębiorstwa mogą znaleźć dodatkowe ładunki i zoptymalizować swoje transporty.

Korzystanie z Uber Freight jest bezpłatne. Nie pobieramy żadnych opłat za dostęp do zleceń oferowanych za pośrednictwem platformy. Ponadto, dokonujemy płatności po 7 dniach od przesłania niezbędnej dokumentacji drogą cyfrową.

 

Co odróżnia Uber Freight od innych platform transportowych na rynku?

Uber ma długą historię w dostarczaniu sprawdzonej technologii, napędzającej cały rynek. W Stanach Zjednoczonych, zarówno spedytorzy jak i przewoźnicy już od dłuższego czasu wykorzystują naszą technologię do lepszego prowadzenia swojego biznesu.

Jako globalna firma posiadamy kompetencje do ciągłego wprowadzania innowacji i tworzenia nowych produktów i rozwiązań, dostępnych dla całego rynku, jednak robimy to z uwzględnieniem lokalnych wymagań. Z tego powodu mamy biura w Amsterdamie, Berlinie i Krakowie.

 

W jaki sposób z aplikacji mogą korzystać przewoźnicy?

Po dołączeniu do platformy i po procesie weryfikacji dokumentów i niezbędnych uprawnień, przewoźnicy mogą dopasowywać przesyłki do własnych preferencji, jak choćby długości trasy czy rodzaju towaru do przewiezienia. Komplet informacji nt. ładunku – rodzaj, cena czy warunki transportu – jest umieszczony w jednym miejscu, aby przewoźnicy mogli podejmować właściwe i przemyślane decyzje.

Ponad 85 proc. polskiego rynku stanowią małe firmy przewozowe – takie podmioty mogą bezpośrednio przyjmować zlecenia za pośrednictwem naszej platformy. Ale średnie i duże firmy również mogą wiele zyskać, choćby korzystając z „widoku flotowego”, który pozwala rozłożyć ładunki w ramach floty pojazdów. W rezultacie, Uber Freight zapewnia przewoźnikom dowolnej wielkości możliwość pełnej partycypacji w rynku, będąc sprawdzonym źródłem zleceń realizowanych w uczciwych cenach.

 

Czym jest Fleet Mode? Jak przewoźnicy mogą korzystać z tej funkcjonalności?

W porównaniu do Stanów Zjednoczonych, wielu europejskich przewoźników jest zorganizowanych do postaci floty pojazdów (w USA zdecydowana większość firm transportowych to jednoosobowa działalność kierowcy, jeżdżącego swoją ciężaródką – przyp. red.). Dzięki dostępnej zarówno w aplikacji jak i wersji webowej platformie dla flot (Fleet Mode), przewoźnicy mogą w łatwy i intuicyjny sposób zarządzać kierowcami – od ich lokalizowania, przez sprawdzanie realizowanych zleceń, aż po przypisywanie kolejnych kursów. Po zalogowaniu, dyspozytorzy mają wgląd w listę kierowców, ich harmonogramy oraz dostępność. Podobnie jak do wszystkich zleconych kursów oraz tych, które oczekują na przewiezienie. Dyspozytorzy mogą także ustawić widoczność stawek i zablokować transport danego ładunku, o ile dany kierowca zaakceptuje zlecenie.

 

Przemysł transportowy znacznie się różni w Stanach Zjednoczonych od tego w Europie. W jaki sposób Uber Freight dostosował swój model do potrzeb lokalnych spedytorów i przewoźników, szczególnie w Polsce?

Przed branżą transportową, której globalna wartość wynosi już 3.8 bilionów dolarów stoją podobne wyzwania. 21 proc. kilometrów pokonywanych przez kierowców, to trasy bez załadunku (puste przebiegi). Jednocześnie widzimy, że przewoźnicy z flotą mniejszą niż 10 ciężarówek napotykają na wiele trudności z prowadzeniem zyskownego biznesu. Profesja kierowcy na przestrzeni ostatnich 20 lat nie uległa znacznej zmianie. Dlatego tworzymy produkty i usługi umożliwiające przewoźnikom sprawną działalność, dając im odpowiednie narzędzia, a przede wszystkim szybszy system rozliczeń. Z drugiej strony spedytorzy otrzymują niezbędny wgląd w obłożenie swoich kursów oraz przyjmowane zlecenia.

Naszą wartością jest funkcjonalność usługi, którą dostarczamy spedytorom i przewoźnikom. Dzięki jednemu kliknięciu otrzymują dostęp do szerokiej sieci transportowej. Co więcej, mają gwarancję współpracy z wiarygodnym partnerem.

 

Dlaczego Polska jest jednym z pierwszych rynków Uber Freight w Europie? Jakie są plany ekspansji na polskim rynku?

Uruchomienie usługi Uber Freight w Polsce to kontynuacja inwestycji Ubera w Waszym kraju. Zaczęliśmy w 2015 r. od uruchomienia biura i aplikacji Uber dla Warszawy. Po wprowadzeniu kolejnych usług na platformę, w 2017 r. uruchomiliśmy Uber Eats, dziś obecny już w 19 miastach. W Krakowie otworzyliśmy także regionalne Centrum Doskonałości (ang. Center of Excellence) oraz centrum badawczo-rozwojowe, naszego wyjątkowego produktu, jakim są rowery elektryczne JUMP. Z logistycznego punktu widzenia, polski rynek jest niezwykle interesujący. Przemysł logistyczny odpowiada za 11 proc. całej polskiej gospodarki, czyli dwa razy więcej niż wynosi średnia dla UE. Znaczna część prognozowanego wzrostu gospodarczego kraju jest uzależniona od dalszego rozwoju branży transportowej. Jednocześnie praca polskich przewoźników ma duże znaczenie w transporcie międzynarodowym. Naszym priorytetem jest obecnie współpraca z lokalnymi spedytorami i przewoźnikami w celu dostosowania naszej oferty do ich potrzeb.

 

Jak rozpocząć korzystanie z Uber Freight?

Rejestracja jest niezwykle prosta – wystarczy wejść na stronę uberfreight.com, wypełnić formularz rejestracyjny, a nasz zespół Uber Freight wkrótce się skontaktuje.

 

Dziękuję za rozmowę

 

Marek Loos