Zarządzanie

Apel Komisji Transportu BCC do premiera RP

21 października 2019

Aż 100 tys. nowych miejsc pracy czeka na profesjonalnych kierowców – wynika z prognoz polskich firm transportowych. Potrzeby rynku są dużo większe niż liczba pracujących kierowców. Jedną z barier dostępu do zawodu są koszty uzyskania kwalifikacji i niezbędnych uprawnień, które wynoszą ok. 10 tys. zł. Zdaniem Komisji BCC ds. Transportu, aby zwiększyć dostępność zawodu kierowcy oraz dopływ nowych pracowników na rynek pracy konieczne jest instytucjonalne wsparcie ze strony rządu RP.

O problemach sektora transportowego oraz propozycjach ich rozwiązania rozmawiali z dziennikarzami przedstawiciele komisji w siedzibie BCC w Warszawie.

– Mamy propozycje rozwiązań ułatwiających dostęp do zawodu profesjonalnego kierowcy, m.in. dotacje w urzędach pracy na prowadzenie szkoleń z zakresu kwalifikacji zawodowych kierowców na prawo jazdy kategorii C+E, szkoleń z obsługi tachografu cyfrowego oraz czasu pracy i przerw, czy wykonywania specjalnych operacji transportowych – mówi Adam Juniszewski, przewodniczący Komisji BCC ds. Transportu. Proponuje on również wykorzystanie symulatorów aut ciężarowych, które znajdują się w niektórych wyższych szkołach technicznych, m.in. na Politechnice Wrocławskiej. Wymaga to jednak określenia możliwych ram współpracy uczelni i biznesu w tej branży.

Transportowcy obawiają się także Pakietu Mobilności. W kwietniu br. Parlament Europejski przegłosował ważne zmiany, które mogą być dla polskiej branży transportowej nieobliczalne. A mówimy o branży obsługującej obecnie 25 proc. europejskiego rynku przewozowego, stanowiącej 8 proc. polskiego PKB.

– Liczymy na większe wsparcie ze strony rządu  dla branży transportowej w Polsce, która musi utrzymać swoją konkurencyjność na rynku europejskim – mówił Adam Juniszewski podczas briefingu prasowego Komisji BCC ds. Transportu, który odbył się 1 października w siedzibie BCC.

Komisja, wraz z przedstawicielami branży, wystosowała apel do premiera Mateusza Morawieckiego o wsparcie krajowego transportu oraz merytoryczną współpracę z przedsiębiorcami w celu wypracowania rozwiązań chroniących polski transport w UE.