Technika

Hyundai stawia na mobilność wodorową

27 września 2019

Wspólny wodorowy projekt Hyundai Motor Company i H2 Energy: Hyundai Hydrogen Mobility dodatkowo zasili Hydrospider – przedsięwzięcie realizowane przez H2 Energy, Alpiq i Linde. Współpraca ma na celu promowanie ekologicznego wodoru w Szwajcarii i innych krajach Europy.

Na szwajcarskich drogach już wkrótce mają pojawić się elektryczne ciężarówki, napędzane ogniwami paliwowymi oraz wodorem, czemu towarzyszył będzie rozwój infrastruktury niezbędnej do tankowania.

Promujący wodorową technologię, Hyundai planuje dalszą ekspansję na rynku ekologicznych pojazdów ciężarowych. Już na początku 2019 r. Hyundai i H2 Energy ogłosiły projekt joint venture: Hyundai Hydrogen Mobility, który ma pomóc firmom wypracować wiodącą pozycję na dopiero kształtującym się europejskim rynku mobilności wodorowej.

Wodorowa rewolucja

W ramach projektu HHM do 2025 r. zakłada dostarczenie aż 1 600 elektrycznych samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi, m.in. do H2 Mobility Switzerland Association oraz do innych firm zainteresowanych mobilnością wodorową. HHM nie zamierza poprzestać na rynku szwajcarskim i planuje dalszą ekspansję na inne rynki europejskie. Poza Szwajcarią, HHM koncentruje się na tworzeniu rozwiązań oraz sieci partnerskich dla Austrii, Holandii, Niemiec, Norwegii.

Wodorowe stacje standardem

Zadaniem Hydrospider ma być dostarczanie wodoru do stacji tankowania. Jego produkcja ruszy jeszcze w br. w elektrowni wodnej firmy Alpiq w szwajcarskim Gösgen, która działa od ponad 100 lat. HHM, Hydrospider i członkowie H2 Mobility Switzerland Association wspólnie przygotowują infrastrukturę dla ekologicznych ciężarówek. Warto dodać, że w skali światowej Hyundai osiągnął już pozycję lidera w technologii wodorowej.

Nowa generacja pojazdów

W podbiciu europejskiego rynku może Hyundai pomóc ciężarówka Hyundai H2 XCIENT Fuel Cell, którą opracowano zgodnie z europejskimi regulacjami. Wyposażona jest w nowy wodorowy system ogniw o mocy 190 kW z 2 stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW połączonymi równolegle. Pojedyncze tankowanie 35 kg wodoru zapewnia zasięg pojazdu wynoszący ok. 400 km.

Źródło: Hyundai