Finanse

Niedobór kierowców i inne zmiany w branży transportu

24 września 2019

W ciągu najbliższych 10 lat branżę transportu w Polsce czekają znaczące zmiany – wynika z najnowszego raportu PwC. Wymusi je m.in. niedobór zawodowych kierowców, nowe technologie oraz regulacje prawne.

W 2022 r. może zabraknąć w naszym kraju nawet 200 tys. kierowców pojazdów ciężarowych. Ich niedobór, Pakiet Mobilności, regulacje środowiskowe i zwiększenie opłat drogowych mają doprowadzić do wzrostu kosztów branży o 7-15 proc. do 2020 r. w porównaniu z 2018 r. wg danych PwC.

Rewolucją dla branży będzie ponadto wdrożenie do 2030 r. pojazdów autonomicznych. – Szacuje się, że rozwiązania w zakresie pełnej autonomii pojawią się na rynku dopiero po 2025 r. – zaznacza Maciej Starzyk, ekspert PwC. – W początkowej fazie ich wdrożenie będzie wiązało się z nakładami inwestycyjnymi, ale w długiej perspektywie umożliwi ono zwiększenie przewagi kosztowej. Np. pozwoli obniżyć koszty działalności i ok. 15 proc. do 2025 r., dzięki zmniejszeniu kosztów pracy, a potencjalnie nawet do poziomu niższego o ok. 28 proc. w okolicy 2030 r. w porównaniu z 2016 r. – ocenia.

Postępująca autonomizacja i cyfryzacja w transporcie drogowym będzie wymagała rozwoju kadr o nowych umiejętnościach. Firmy powinny się przygotować ponadto na rosnącą wielokulturowość personelu. – W 2018 r. kierowcy z Ukrainy stanowili aż 72 proc. pracowników spoza UE pracujących w Polsce – podkreśla Grzegorz Urban z PwC. – W przypadku wyczerpania w najbliższym czasie zasobów pracowniczych z Ukrainy, przewoźnicy mogą rozważyć pozyskiwanie pracowników z Azji Śr., Płd. czy Wsch.

W związku z tym niezbędne stanie się wprowadzenie profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom kierowców, zmniejszać ich rotację i zwiększać ich lojalność wobec pracodawców.

Innym istotnym czynnikiem zmian w branży transportowej będzie Pakiet Mobilności i inne przepisy dotyczące przewozów drogowych. Zmniejszenie pracy przewozowej w usługach transportu międzynarodowego np. o 20 proc. może sprawić, że całkowita praca przewozowa realizowana przez polskich operatorów zmniejszy się blisko o 13 proc.

Źródło: PwC