Zatrudnienie kierowców ze Wschodu – proces decyzyjny

Wschodnie DNA w zachodnim biznesie – część 1.

Tomasz Peterman

Zbyszek Pawlak

Rozpoczynamy cykl artykułów poświęconych zarządzaniu pracownikami zza naszej wschodniej granicy w branży transportowo-logistycznej. Dzisiaj już oczywiste jest, że wiele branż naszej gospodarki, w tym również transport i logistyka, nie jest w stanie funkcjonować bez zakłóceń nie wspomagając się pracownikami ze Wschodu. Obecnie podstawowym pytaniem, które stawiają sobie właściciele firm i managerowie brzmi więc, nie czy zatrudniać pracowników ze Wschodu, ale jak nimi zarządzać, by wykrzesać i efektywnie wykorzystać potencjał w nich drzemiący. W cyklu artykułów „Wschodnie DNA w zachodnim biznesie” zawarta jest próba odpowiedzi na te zagadnienia.

Już samo stwierdzenie zakładające, iż podczas zatrudniania kierowcy zza wschodniej granicy następuje „proces decyzyjny” jest obecnie lekkim nadużyciem. Większość obecnych rekrutacji na stanowisko kierowca międzynarodowy opiera się na sprawdzeniu wymaganych dokumentów pozwalających na legalny pobyt i zatrudnienie oraz wyrobienie świadectwa kierowcy. Aż tyle i tylko tyle.

Znalezienia chętnego do pracy

Ma dokumenty, jest chętny do wyjazdu, przytakuje (kiwając głową) na nasze dodatkowe pytania o doświadczenie i umiejętności, znaczy jest ok. Może jechać! Zatem proces decyzyjny dotyczący zatrudnienia kierowcy ze Wschodu jest, tak naprawdę uwieńczeniem wcześniejszego, najtrudniejszego etapu w rekrutacji kierowcy, czyli „znalezienia chętnego do pracy”.

Pracując z managerami w branży transportowej, nie raz spotykam się z pytaniem: „który wariant byś wybrał: ciężarówkę bez kierowcy stojąca na parkingu firmowym, czy z problematycznym kierowcą ze Wschodu na parkingu w Hiszpanii?”

Każdy, znający branże wie, że 5 dni przestoju zestawu w miesiącu, niejednokrotnie powoduje brak zysku w tym miesiącu, a dłuższy przestój oznacza stratę. Mając nowoczesny tabor (obarczony nie małymi kosztami leasingu) oraz dobre międzynarodowe kontrakty (z paragrafami o karach za niedotrzymanie warunków umowy), nie można pozwolić sobie na kilkudniowy przestój spowodowany brakiem kierowcy.

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Transport Manager 1(37) luty-marzec 2019 str. 62-66.

Tomasz Peterman

Wieloletni praktyk w zakresie projektów rekrutacyjnych, szkoleniowych, zarządzania i organizacji pracy. Jako członek zarządu, manager i doradca biznesowy, od ponad 20 lat pracuje z zarządami spółek oraz kadrą managerską w obszarach organizacji i standardów pracy.

Zbyszek Pawlak

Znawca kultury Wschodu, konsultant międzynarodowy. Ponad 10 lat mieszkał w Azji Środkowej, od 20 lat jest zaangażowany jako lider projektów międzynarodowych w Europie i Azji.