Technika

Inteligentne opony przyszłości

12 lutego 2019

Przy produkcji ogumienia zaczyna być stosowana sztuczna inteligencja o szybszym od człowieka czasie reakcji. Kierowcom szczególnie zależy na zdolności dostosowywania się opon do zmiennych warunków pogodowych, dzięki wykorzystaniu technologii czujników.

 

Wg ankiety przeprowadzonej przez YouGov na zlecenie Nokian Tyres, 34 proc. europejskich kierowców chce, aby w przyszłości ich opony potrafiły reagować na zmiany pogody. Inteligentne ogumienie oprócz kontroli stanu opon mogłoby monitorować otoczenie szybciej i bardziej kompleksowo niż kierowca. W pierwszej fazie wykorzystania tej technologii czujniki w oponach będą dokonywać pomiarów, by przekazać zebrane informacje kierowcy za pośrednictwem komputera pokładowego lub urządzenia mobilnego. Prawdziwie inteligentna opona powinna jednak automatycznie reagować na zebrane przez czujniki dane. Podczas deszczu rowki odprowadzające wodę zwiększałyby np. swoją szerokość, aby ograniczyć ryzyko akwaplanacji. Aby rozwiązania te stały się rzeczywistością, konieczne staje się m.in. stworzenie odpowiednio bezpiecznych i wytrzymałych czujników. Kolejny problem stanowi kwestia adaptacji innowacji do złożonego procesu masowej produkcji ogumienia. Konsumentom zależy głównie na tym, aby inteligentne opony były bezpieczne.

Oczekiwania europejskich kierowców, co do opon przyszłości

 

Chciałbym/-abym, aby w przyszłości moje opony…

 

  1. były bezpieczniejsze 44% (wszystkie kraje)

Niemcy 34%, Włochy 51%, Francja 30%, Czechy 50%, Polska 56%

  1. wykorzystywały technologię czujników, aby dostosowywać się do zmiennych warunków 34% (wszystkie kraje)

Niemcy 30%, Włochy 40%, Francja 35%, Czechy 28%, Polska 35%

  1. nie wymagały sezonowej wymiany 33% (wszystkie kraje)

Niemcy 35%, Włochy 30%, Francja 40%, Czechy 28%, Polska 34%

  1. zużywały się wolniej niż obecnie 25% (wszystkie kraje)

Niemcy 27%, Włochy 19%, Francja 21%, Czechy 33%, Polska 25%

  1. pozwoliły na zmniejszenie oporu toczenia i ograniczenie zużycia paliwa, zwiększając tym samym realny zasięg mojego elektrycznego samochodu 23% (wszystkie kraje)

Niemcy 28%, Włochy 23%, Francja 19%, Czechy 24%, Polska 21%

  1. były odporne na przebicia, same się naprawiały 22% (wszystkie kraje)

Niemcy 19%, Włochy 20%, Francja 17%, Czechy 25%, Polska 31%

 

Źródło: Nokian Tyres