O kilkanaście ton za dużo

Trzy przeładowane ciężarówki zatrzymał na radomskich ulicach patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Najcięższy z pojazdów ważył prawie o 12 ton za dużo.

Jeden patrol i aż trzy mocno przeładowane ciężarówki. To ogólne podsumowanie kontroli przeprowadzonej we wtorek przez inspektorów ITD w Radomiu.

Na ul. Mariackiej kontrolujący zatrzymali trzyosiową wywrotkę z piaskiem. Kierowca nie zabezpieczył plandeką przewożonego ładunku. Pojazd został skierowany na wagę, gdzie sprawdzono jego rzeczywistą masę. Był przeciążony o ponad 3 tony. Kierowcę ukarano dwoma mandatami, a wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne, które jest zagrożone karą pieniężną w wysokości 2 tysięcy złotych.

Niechlubnym rekordzistą okazała się 4-osiowa „gruszka” z betonem, którą zatrzymano na ul. Żółkiewskiego. Jej wygląd już na pierwszy rzut oka wskazywał, że jest mocno przeładowana. Pojazd miał 32 t dopuszczalnej masy całkowitej. W rzeczywistości ciężarówka ważyła wraz z ładunkiem aż 43,7 t. Ponadto pojazd był w fatalnym stanie technicznym. Inspektorzy zatrzymali jego dowód rejestracyjny za nieszczelność układu hamulcowego, wycieki płynów eksploatacyjnych i pęknięcia konstrukcji ramy podtrzymującej zbiornik z betonem. Kierowca został ukarany mandatami. Natomiast przedsiębiorcy grozi 15 tysięcy złotych kary.

O ponad 6 ton za dużo ważyła z kolei 4-osiowa ciężarówka z piaskiem przewożonym na budowę jednej z ulic Radomia. Pojazd został zatrzymany również na ul. Żółkiewskiego. Ponieważ ciężarówka nie była sprawna technicznie, zatrzymano jej dowód rejestracyjny. Inspektorzy stwierdzili nieszczelność układu pneumatycznego i awarię światła cofania. Kierowca został ukarany mandatami. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary w wysokości 15 tys. zł.

Wszystkie przeładowane ciężarówki mogły odjechać z miejsca kontroli dopiero po usunięciu nadmiaru towaru na inne pojazdy.

Tak duże przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej samochodów ciężarowych i nacisków na osie powodują szybszą degradację nawierzchni dróg. Przeciążenie pojazdu wpływa również na drogę hamowania, a tym samym na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Mazowieccy inspektorzy transportu drogowego zapowiadają kolejne działania kontrolne, mające na celu eliminowanie z ruchu przeładowanych pojazdów. HS

 

Źródło: www.gitd.gov.pl