Niemieckie myto podrożeje o 60 proc. !

Pisaliśmy już o tym, że od 1 lipca br. niemieckie myto (Toll Collect) zostało rozszerzone na wszystkie drogi federalne. To jednak nie koniec działań Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Niemiec (BMVI), których efektem będzie wzrost kosztów drogowego transportu międzynarodowego. BMVI zapowiada, że 1 stycznia 2019 r. pójdą w górę stawki opłat za przejazd ciężarówkami przez Niemcy. W planach jest również objęcie mytem pojazdów powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej oraz autobusów dalekobieżnych. Niemiecki rząd liczy na dodatkowe wpływy, które – jak twierdzi – mają zostać przeznaczone na remonty i rozbudowę niemieckiej infrastruktury.

Obecnie myto w Niemczech pobierane jest od pojazdów o dmc przekraczającym 7,5 t, na ok. 15 tys. km autostrad i wielopasmowych dróg federalnych. Od 1 lipca opłaty są pobierane na kolejnych 40 tys. km.

Operator systemu opłat Toll Collect szacuje, że skutki rozszerzenia myta odczuje 30 tys. niemieckich firm posiadających ok. 140 tys. pojazdów. Wkrótce jednak stawki pójdą w górę – nawet o 60 proc. Przedsiębiorcy z branży przewozowej ostrzegają, że stawki transportu wyraźnie wzrosną. Działalność transportowa będzie trudniejsza niż kiedykolwiek.

Zgodnie z ekspertyzą BMVI myto ma się składać z trzech komponentów:

  • składowa za infrastrukturę,
  • składowa za zanieczyszczenie środowiska,
  • składowa za zanieczyszczenie/obciążenie hałasem.

Przykładowo: 18-tonowe ciężarówki z 4 osiami i więcej będą podlegały opłacie w wysokości 18,7 centa za km (dla klasy Euro 6) lub 19,8 centa za km (dla klasy Euro 5). Obecnie dla porównania obowiązują stawki odpowiednio dla danej klasy w wysokości 11,7 i 13,5 centa. Nowe stawki myta (od 2019 r.)

 

Źródło: www.trans.info , www.etransport.pl