„Autostrada Kulczyka” pod lupą prokuratury

Prokuratura sprawdzi umowy na budowę austrady A2 zawarte z firmą Autostrada Wielkopolska, założoną przez Jana Kulczyka – poinformował minister sprawiedliwości i prokurator generalny Zbigniew Ziobro. Na polecenie ministra śledczy mają wyjaśnić, w jakich okolicznościach doszło do przyznania na 40 lat spółce Autostrada Wielkopolska koncesji, która daje jej prawo do nieograniczonego podwyższania opłat za przejazd autostradą.

Dla przewoźników drogowych ceny za przejazd autostradą ich ciężarówek są wyższe niż na innych drogach objętych systemem viaTOLL czterokrotnie. Dla pojazdów osobowych przejazd pięćdziesięciokilometrowym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej (np. Września-Konin) kosztuje 20 zł, a następnym państwowym, stukilometrowym (Stryków-Warszawa) – prawie 10 zl, czyli też czterokrotnie taniej.

Jak wyjaśnił Zbigniew Ziobro w rozmowie z PAP, śledztwo dotyczy m.in. budowy i zarządzania odcinkiem autostrady A2 między Koninem a Nowym Tomyślem.

Dodał, że śledztwo ma na celu ustalenie, dlaczego zgodzono się w umowach na to, by Autostrada Wielkopolska samodzielnie ustalała ceny przejazdów łącznie przez 40 lat. Jak tłumaczył Ziobro dla PAP: „Chcę, żeby prokuratorzy ustalili, dlaczego za poprzednich rządów zgodzono się na tak skandaliczne warunki. Prokuratura ma zbadać, czy doszło do przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez państwowych urzędników (…)”.

Ziobro wskazał, że w ramach umowy z rządem, zawartej w 1997 r. przez ministra transportu w rządzie SLD-PSL Bogusława Liberadzkiego, spółka Autostrada Wielkopolska może dowolnie i bez ograniczeń wyznaczać kierowcom opłaty za przejazd.

Wyjaśnił, że przedmiotem postępowania jest też sprawa koncesji na odcinek A2 między Nowym Tomyślem a Świeckiem, którą spółce Autostrada Wielkopolska przyznał w 2009 r. minister infrastruktury w rządzie PO-PSL Cezary Grabarczyk. W tym przypadku opłaty za przejazd są niższe o połowę, ale spółka otrzymuje wielomilionowe rekompensaty z budżetu państwa, które gwarantują jej wysokie zyski.

Według niego śledztwo ma wyjaśnić rolę ministrów i podległych im urzędników przy podpisywaniu umów. Prokuratorzy będą ustalać, czy doszło do niedopełnienia obowiązków albo przekroczenia uprawnień.

W styczniu podniesiono na A2 cenę przejazdu dla aut osobowych do 60 zł za odcinek Konin-Nowy Tomyśl, wynoszący 150 kilometrów. Kierowca płaci więc 40 groszy za kilometr. Dla porównania, na autostradzie A1, na całym płatnym odcinku Toruń-Gdańsk (152 km), kierowca ponosi koszt 16 groszy za kilometr.

Ceny przejazdów przez kolejne 19 lat będzie ustalać Autostrada Wielkopolska, założona w 1992 r. przez Jana Kulczyka i Andrzeja Patalasa, byłego szefa Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Poznaniu, a następnie prezesa spółki.

Źródło: www.businessinsider.com.pl