Lżejsze przepisy RODO dla MŚP?

Czy rzeczywiście rok 2018 rozpocznie się 28 maja, czyli w dniu wejścia w życie europejskiej ustawy RODO? Okazuje się, że bardzo prawdopodobnie nie, bo wiele, szczególnie MŚP mogą nowe przepisy w naszym kraju nie dotyczyć. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna resort rozwoju pracuje nad ustawą, której celem jest odciążenie mniejszych firm od potężnych obowiązków związanych z RODO. Taryfa ulgowa dotyczyć ma tylko przedsiębiorstw, które zatrudniają mniej niż 250 osób, które nie przetwarzają danych wrażliwych i nie przekazują danych podmiotom trzecim.

Zdecydowana większość polskich firm nie będzie musiała informować klientów o tym, na jakich zasadach przetwarzają ich dane osobowe – czytamy na łamach DGP. Ministerstwo Cyfryzacji, które pracuje nad projektem nowej ustawy o ochronie danych osobowych, postanowiło uwzględnić propozycje resortu rozwoju i zwolnić mikro-, małych i średnich przedsiębiorców z niektórych obowiązków

Nie będą oni musieli wskazywać, kto jest administratorem danych, w jakim celu są one zbierane, przez jaki czas będą przechowywane, a nawet informować o tym, że doszło do ich wycieku.

GIODO i eksperci alarmują: to oznacza mniejszą ochronę konsumentów. I jest bardzo prawdopodobne, że zostanie zakwestionowane przez Komisję Europejską.

Resort rozwoju argumentuje, że celem zmian jest odciążenie mniejszych firm. Taryfa ulgowa dotyczyć ma tylko przedsiębiorstw, które zatrudniają mniej niż 250 osób, które nie przetwarzają danych wrażliwych i nie przekazują danych podmiotom trzecim. Problem w tym, że warunek ten spełnia zdecydowana większość polskich firm, choćby niemal cała branża handlu elektronicznego. Ze zwolnienia skorzysta też większość usługodawców, którym podajemy swe dane, np. warsztaty samochodowe.

Eksperci nie sprzeciwiają się definitywnie wyłączeniom, ale uważają, że część z nich idzie zdecydowanie za daleko. W efekcie, zamiast zwiększyć ochronę konsumentów, zmniejszają ją.

Szczegółowa analiza czy propozycje Ministerstwa Rozwoju odciążające firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne, wykonana przez globalną firmę doradczą Deloitte, ukaże się na łamach najbliższych wydań Transport Managera i Logistics Managera.

Źródło: gazetaprawna.pl