Hyperloopem do Baranowa? “Port Solidarność powinien mieć miejsce na kolej próżniową”

Port Solidarność powinien posiadać dostatecznie dużo miejsca, by mogła tam powstać w przyszłości kolej próżniowa, czyli Hyperloop – uważa pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws. “Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Jeden z załączników do tego dokumentu – jak poinformował posłów minister – poświęcony jest idei kolei próżniowej.

– Załącznikiem do “Koncepcji” jest dokument przygotowany przez naukowców z Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej, co do perspektywy wdrożenia kolei próżniowych w Polsce. Będziemy to obserwować. Zostawiamy dostateczne rezerwy przestrzenne w Porcie Solidarność, żebyśmy mogli – jeśli zajdzie taka potrzeba – przełączyć się na te nowe środki transportu – tłumaczył posłom Wild.

W załączniku napisano, że Hyperloop to nowy środek transportu, łączący zalety pociągów i samolotów, eliminujący najważniejsze wady obecnych dominujących środków transportu. Idea powstała na początku XX wieku, ale dopiero XXI wiek przyniósł techniczne możliwości jej realizacji.

Kolej próżniowa stanie się kolejnym środkiem transportu w ciągu następnej dekady. “Potwierdzają to testy przeprowadzone w Newadzie 12 maja 2017 r. przez amerykańską firmę Hyperloop One (2017), które pokazały, iż technologia działa w pożądanej skali. Kolejne testy przeprowadzone w Nevadzie i Los Angeles pozwoliły na osiągnięcie prędkości zbliżonych do 330 km/h na krótkich odcinkach torów testowych” – napisano.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r. Nieoficjalnie port ma powstać w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego.

Szerzej o tym temacie pisaliśmy w numerze 4/2017 Transport Managera w artykule “Hyperloop – witamy piąty środek transportu”.

źródło: Polska Agencja Prasowa oraz TVN 24 Biznes i Świat