Dalsze ograniczenia ruchu ciężarówek przez Tyrol

Od 1 stycznia 2018 r. w austriackim Tyrolu zostanie wprowadzona kontrolowana przepustowość ciężarówek na przejeździe przez Przełęcz Brennerską (granica niemiecko-austriacka), dotyczące blokowej odprawy pojazdów w maksymalnej częstotliwości do 250-300 ciężarówek w ciągu 1 godziny.

Pierwsze trzy przypadki stosowania odprawy blokowej na przełęczy Brenner miały miejsce już w 2017 r., a na 9 grudnia 2017 r. są zapowiedziane dalsze. W praktyce dla przewoźników drogowych wygląda to tak, że Policja stoi na granicy w Kufstei, liczy czas i liczbę przejeżdżających pojazdów i jeżeli przejedzie więcej niż 250-300 cieżarówek (w zależności od ilości innych samochodów) wówczas wszystkie inne ciężarówki zatrzymuje i muszą czekać aż minie 1 godzina – po czym powtarza się procedura.

Władze landu Bawarii w Niemczech nie zgadzają się na takie rozwiązania i krytykują pomysły Günthera Plattera – wojewody tyrolskiego, ponieważ – zdaniem tych pierwszych – autostrada przed granicą austriacką w Bawarii będzie całkowicie zablokowana.

Ograniczenia w Tyrolu spowodowane są dużym wzrostem ilości przejeżdżających ciężarówek. Rocznie jest to ponad 2 mln pojazdów o dmc do 40 ton.

Według Plattera Unia Europejska niesprawiedliwie traktuje Austrię i politykę ruchu drogowego, gdzie dla Szwajcarii jako kraju nie należącego do UE kompromisowo wyznaczyła granicę tylko 650 tys. ciężarówek w ciągu roku w tranzycie. Tymczasem, ze względu na mniejsze koszty, w ciągu roku przez Tyrol przejeżdża ponad 800 tys. ciężarówek, omijając Szwajcarię. W planach jest ograniczenie ruchu w tranzycie przez Tyrol do roku 2030 do maksymalnie 1 mln ciężarówek.

Okazuje się, że dotychczasowo wprowadzone w Tyrolu ograniczenia, jak np. „sektoralny zakaz jazdy” niewiele dały i zanieczyszczenie powietrza w Tyrolu jest w dalszym ciągu za wysokie. W regulacjach o sektoralnym zakazie jazdy przez Tyrol odstąpiono od zakazu dla pojazdów Euro 6. Jednak w obecnej sytuacji trudno jest jednoznacznie powiedzieć czy nie zostanie wprowadzony sektoralny zakaz również dla takich pojazdów, jeżeli wprowadzenie regulacji ograniczenia ruchu poprzez blokową odprawę nie przyniosą poprawy jakości powietrza.

Źródło: hga-com.at